Подружжя втратило під час лісової пожежі будинок. Їм довелося залишити свою оселю й переїхати до іншого місця проживання. Тож вони вимагають від Кабміну компенсацію у розмірі 3 553 345 гривень. Про це йдеться у рішенні Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області, опублікованому 6 березня 2024 року.
30 вересня 2020 року сталася лісова пожежа, яка була класифікована надзвичайною ситуацією природного характеру, відповідно до експертного висновку №8-2020 «Про рівень надзвичайної ситуації, що виникла у Луганській області внаслідок великих лісових пожеж у природних екосистемах». Внаслідок вищевказаної лісової пожежі житловий будинок, господарські будівлі та майно, яке в них знаходилось, було знищено. До 30 вересня 2020 року в ньому проживало подружжя разом зі своїми двома синами, однією сім’єю, але у зв’язку зі знищенням житлового будинку, вони залишили свою оселю та перемістились до іншого місця проживання.
20 листопада 2020 року подружжя звернулось до військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецька Луганської області із заявою про згоду передати своє зруйноване житло для отримання компенсації. Листом від 30 грудня 2020 року №2577/Х2751 військова-цивільна адміністрація Сєвєродонецька Луганської області повідомила, що для виплат компенсацій за зруйноване житло, внаслідок надзвичайної ситуації, яка сталась 30 вересня 2020 року на території Сиротинської та Борівської селищних рад не передбачено коштів та для розв’язання питання виплати компенсації, їм запропонували звернутись до Кабінету міністрів України. Щодо розрахунку матеріальної шкоди, представник громадян зазначив, що згідно з наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 27 липня 2023 року №647 «Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України» затверджено та рекомендовано до застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розраховані станом на 1 липня 2023 року), зокрема по Луганській області вартість 1 кв.м загальної площі квартир будинку (з урахуванням ПДВ), затверджена 21 214 гривень, а зареєстрована площа їхнього зруйнованого будинку 167,5 кв.м, тобто опосередкована вартість житлового будинку дорівнює 3 553 345 гривень.
На думку подружжя, отримані ними 300 тисяч гривень не можна розглядати як компенсацію відповідно до ч. 10 ст. 86 Кодексу цивільного захисту України оскільки вказана сума не відповідає розрахунку загальної площі знищеного будинку, тому вони через свого представника звернулись до суду з вищевказаним позовом. Відповідно до протоколу №43 від 05.10.2023 року Регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Луганської ОДА зазначено, що вогнем пошкоджено 64 будинки. Також згідно з актом обстеження об’єкта, постраждалого внаслідок пожежі 30.09.2020 року на території Сиротинської селищної ради, складеного робочою групою та затвердженого головою робочої групи, орієнтована вартість збитків, зі слів потерпілих становить у 2 600 000 гривень. На думку Державної Казначейської служби України, не можливо визначити реальний розмір завданої матеріальної шкоди, оскільки актами вона визначена орієнтованою.
Представник Кабінету міністрів України вважає, що акт про пожежу від 1 жовтня 2020 року та акт обстеження об’єкта, постраждалого внаслідок пожежі 30.09.2020 року та території Сиротинської селищної ради не можуть бути братися до уваги судом, оскільки не можливо визначити, яким саме органом був складений акт про пожежу, також в акті про пожежу відсутній реєстраційний номер, печатка, що викликає сумніви щодо достовірності документа. Щодо матеріальної шкоди не надано судової експертної оцінки про втрату вказаного майна, та на цей час не можливо оцінити матеріальну шкоду вказаного пошкодженого та знищеного майна, оскільки воно знаходиться на тимчасово окупованій території збройними силами Російської Федерації. Також пожежа, внаслідок якої знищено житловий будинок була спричинена обстрілом зі зброї великого калібру збройними формуваннями Російської Федерації на Донбасі в ніч на четвер, 1 жовтня 2020 року у період проведення АТО, тому належним відповідачем у справі є Російська Федерація.
Яким було рішення суду?
Подружжю відмовили у задоволенні позову. Суд позбавлений можливості встановити дійсну вартість знищеного майна. Мінекономіки розробило проєкт Закону України «Про відшкодування матеріальних збитків постраждалим внаслідок надзвичайних ситуацій та внесення змін до деяких законодавчих актів України» та листом від 24.10.2014 року№ 2723-07/37179-03 направлялося на погодження до зацікавлених центральних органів виконавчої влади, але інформація щодо подальшого його погодження та внесення на розгляд до Кабінету міністрів України у ДСНС відсутня.
“Запропонований позивачами алгоритм визначення розміру грошової компенсації, відповідно до наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України від 27 липня 2023 року №647 «Про затвердження показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України», яким затверджено та рекомендовано до застосування показники опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України (розраховані станом на 1 липня 2023 року), не можуть бути застосовані у спірних правовідносинах, як аналогія права та закону, оскільки цей наказ на час розгляду справи втратив чинність, а встановлені показники не можуть бути застосовані до територій, які є тимчасово окупованими”, – наголосив суд.