Представники ТЦК у ході заходів оповіщення у рамках мобілізації мають право вручати військовозобов’язаним повістки. Якщо громадянин відмовляється отримувати повістку – військкоми складають спеціальний акт, яким фіксується така відмова. На основі цього документа правопорушника притягують до адміністративної відповідальності, його можуть затримати правоохоронці і доставити до військкомату. При цьому ТЦК фіксують весь процес на бодікамери чи відеореєстратори.
Про те, якими будуть наслідки за відмову отримувати повістку, роз’яснили у Черкаському ОТЦК та СП. Військові зазначили, що факт відмови військовозобов’язаного від отримання повістки фіксується окремим документом – спеціальним актом. Його складають і зачитують людині, яка не хоче отримувати повістку. Цей процес має відбуватися у присутності свідків.
Після складання акта представники ТЦК на його основі фіксують адміністративне порушення за ухилення від мобілізації. У випадку, якщо військовий не слідує до ТЦК, – правоохоронці, які можуть бути присутні у групі оповіщення, здійснюють його доставлення до військкомату. Дії поліції у такому випадку, коли вже є протокол ТЦК про адмінпорушення, цілком законні – копи діють на підставі ст. 261 і 262 Кодексу про адміністративні правопорушення.
У Чернігівському ТЦК та СП нагадали, що їхні представники мають право фіксувати весь процес на бодікамери, або ж інші відеопристрої, як от відеореєстратор. Процес відбувається безперебійно.
На ТЦК не поскаржишся, і розпускати його не планують
Українцям не залишили ефективного способу поскаржитись на незаконні дії ТЦК. Жодна “гаряча лінія”, роботу яких нещодавно анонсували у Сухопутних військах, не працює. Єдиний номер, куди громадяни все ще можуть додзвонитися, – це лінія Міноборони, утім реально поскаржитись на перевищення повноважень працівників ТЦК – неможливо.
Як повідомив член комітету Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки Федір Веніславський, ідея про розпуск ТЦК загрожує суверенітету України та обороноздатності держави. Рекрутингові центри не спроможні забезпечувати мобілізаційні заходи в обсягах, достатніх для поповнення резервів ЗСУ у той час, як ТЦК роблять це на 95-98 відсотків. Перехід на рекрутинг у воєнний час грає проти України, тому його краще реалізувати у післявоєнний період для залучення добровольців.