Проблеми виникнуть і для Зеленського: політолог Фесенко вказав на важливі нюанси атаки на НАБУ та САП

Оновлення законодавства щодо НАБУ і САП розглядається як серйозна помилка та потенційна загроза. Хоча прямі негативні наслідки можуть бути відсутніми, оскільки міжнародні партнери продовжуватимуть підтримувати Україну в умовах російської агресії, проте зовнішньо- та внутрішньополітичні виклики можуть виникнути згодом, ймовірно, в післявоєнний період.

Це вплине навіть на президента Володимира Зеленського, про що повідомив політолог Володимир Фесенко у Facebook.

“Для України важливим аспектом є те, що ліквідація незалежності НАБУ і САП створить серйозні бар’єри на шляху до Євросоюзу, як під час переговорів, так і, зокрема, на фінальному етапі вступу до ЄС, якщо до цього дійде. Виникає також внутрішньополітична проблема, котра вже проявляється – зріст поляризації в умовах загострення війни з противником. Може посилитися і суспільне ставлення до питання корупції”, – зазначив експерт.

За словами експерта, зміни в повноваженнях НАБУ і САП, а також політичні конфлікти, пов’язані з боротьбою з корупцією, можуть негативно вплинути на рівень довіри до президента Зеленського і його електоральні перспективи. В зовнішньому плані це також може ускладнити відносини з деякими міжнародними партнерами.

“Довгострокові наслідки від негативного впливу на НАБУ і САП можуть перевищити будь-які ситуативні вигоди для президентської команди”, – підкреслив Фесенко.

Він підкреслив, що війна проти антикорупційних інституцій та законодавства почалася з моменту створення НАБУ і САП. Нинішній тиск на ці органи, за його словами, далеко не перший – зокрема, за участі СБУ. Раніше були кримінальні справи щодо колишнього керівника НАБУ, дискредитаційні кампанії проти антикорупційних інституцій і конфлікти з іншими правоохоронними органами, у тому числі з СБУ. Крім того, відбувалися рішення Конституційного суду, які підривали легітимність НАБУ та антикорупційного законодавства.

“Багато представників політичних і адміністративних еліт, а також старих правоохоронних органів і судових інституцій були вкрай негативно налаштовані проти антикорупційних інституцій і навіть боролися проти них прихованими методами. Цей опір може зберігатися і далі, зокрема і щодо антикорупційного законодавства”, – додав політолог.

Антикорупційні органи змогли функціонувати завдяки підтримці українського громадянського суспільства та активному тиску з боку міжнародних партнерів. Експерт відзначає, що саме другий чинник виявився значно потужнішим, а НАБУ і САП могли б не з’явитися, якби Україна не прагнула отримати безвізовий доступ до ЄС. Тому було необхідно в обмін на це створити антикорупційні інституції та нове антикорупційне законодавство.

Він акцентував увагу, що НАБУ і САП були створені та розпочали свою діяльність за фінансової та політичної підтримки міжнародних партнерів. Мінюст США підтримував ці антикорупційні інституції та іноді виступав на їх захист. Хоча за адміністрації Дональда Трампа така підтримка була відсутня.

“До роботи НАБУ і САП, а також до ефективності всієї нашої антикорупційної політики, були і є численні претензії та навіть жорстка критика. Проте це не продемонструвало необхідність позбавлення антикорупційних інституцій їхньої незалежності в умовах, коли потреба в боротьбі з корупцією лише зростає. Поточні події навколо НАБУ і САП не ставлять остаточну крапку в їхньому розвитку. Як створення цих антикорупційних інституцій залежало від активності та впливу громадянського суспільства України та наших міжнародних партнерів, так і відновлення їхньої незалежності буде залежати від цих же чинників. Питання полягає лише в тому, коли це трапиться – у найближчій перспективі, після закінчення війни та повоєнних виборів, чи тоді, коли критично постане питання про можливість вступу України до ЄС”, – підсумував Володимир Фесенко.

Стан НАБУ та САП

22 липня Верховна Рада ухвалила законопроєкт №12414. Фактично, це означає, що керівник САП стає лише номінальною фігурою, а НАБУ втрачає незалежність і стає підрозділом Генеральної прокуратури. В НАБУ та САП наголосили, що антикорупційна інфраструктура України, що вибудовувалася з 2015 року при підтримці міжнародних партнерів, опиниться під загрозою.

А 21 липня СБУ і Генпрокуратура провели масштабну спецоперацію через підозрілі зв’язки з Росією. Внаслідок цього були викриті кілька співробітників НАБУ. Загалом, повідомлялося, що обшуки у детективів не мають політичного підтексту; йдеться про виявлення державної зради, перепродажу та діяльності на користь ворога.

Кажуть, що все це сталося після того, як президент Зеленський сприйняв гучне кримінальне провадження НАБУ проти своїх друзів як особисту образу. Інформатор зібрав свідчення про те, що трапилося 22 липня у Верховній Раді.

В Єврокомісії вже озвучили, що зниження рівня боротьби з корупцією унеможливить вступ України до ЄС.

Нагадаємо, у 2024 році за даними соціологічної групи “Рейтинг” українці визнали, що корупція є більшим лихом, ніж війна.