В Україні готують новий закон, який вперше врегулює використання персональних електротранспортних засобів, таких як електросамокати, моноколеса та сігвеи. Цей документ визнає їх частиною дорожнього руху. При цьому пересування тротуарами буде заборонено, а також введено спеціальний знак “Рух електросамокатів заборонено”.
Про це повідомив народний депутат Олександр Горенюк від фракції “Слуга народу”, який є одним із розробників законопроєкту.
“Основна мета законопроєкту – легалізувати використання електросамокатів та створити зрозумілі правила для всіх учасників дорожнього руху”, – зазначив Горенюк у Facebook.
Згідно з проектом, пересування тротуарами дозволяється лише дітям до семи років під наглядом дорослих. Діти віком від 7 до 14 років зможуть використовувати електросамокати в дворах, парках, скверах та на велодоріжках. Після 14 років їзда дозволяється лише на велодоріжках або, за їхньою відсутністю, по межі проїжджої частини.
Крім того, місцева влада матиме можливість визначати зони, де використання електросамокатів заборонено, встановлюючи відповідні дорожні знаки.
ДТП та європейський досвід
Необхідність ухвалення закону обґрунтована зростанням кількості дорожньо-транспортних пригод. За дев’ять місяців 2025 року в Україні сталося 1 144 ДТП з участю електросамокатів та інших легких електрозасобів. Внаслідок цих аварій загинуло 14 осіб, ще 765 отримали травми.
Подібні обмеження вже діють у багатьох європейських містах. Наприклад, Париж, Мадрид і П’ятра-Нямц заборонили користування електросамокатами, а з січня 2026 року аналогічна заборона введеться в Празі. У той же час, Барселона, Лондон та Рим обрали шлях часткових обмежень.
З проекту закону до другого читання прибрано пункти про обов’язкові шоломи, світлоповертачі та обмеження швидкості – ці положення будуть визначені пізніше підзаконними актами. Нові правила набудуть чинності через три місяці після публікації закону, якщо документ буде ухвалено у парламенті.
Правовий статус електросамокатів: чим регулюється
Верховна Рада вперше почала розглядати питання правового статусу користувачів легкого електротранспорту ще у 2020 році. Верховна Рада України прийняла за основу законопроєкт № 3023, що стосується вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки учасників дорожнього руху, які використовують легкий електротранспорт. І з вересня 2020 року електросамокати стали повноправними учасниками дорожнього руху. Це рішення підтримали 268 народних депутатів України.
Уже у липні 2025 року в Києві почали працювати не лише пункти прокату електросамокатів, а й прокат електромопедів, для керування якими вже потрібно буде водійське посвідчення. А в Івано-Франківську першими заборонили електросамокати в центрі міста, що стало першим подібним рішенням серед обласних центрів України.
