На веб-сайті Верховної Ради з’явився законопроєкт, що пропонує зміни до закону про вибори. Цей документ подано переважно депутатами фракції “Батьківщина”. Водночас, серед його авторів відзначається голова ВРУ Руслан Стефанчук і низка депутатів від “Слуги народу”. Законопроєкт передбачає значні зміни до Виборчого кодексу, які мають на меті привести законодавство у відповідність до сучасних умов.
Серед основних нововведень, проаналізованих нардепом Олександром Федієнком, є те, що партії зобов’язані формувати регіональні списки кандидатів, а не обмежуватися лише першим номером із загальнонаціонального списку. Також встановлені максимальні квоти кандидатів для кожного з 25 виборчих регіонів. Наприклад, для Києва це 28 осіб, для Львівщини — 26, для Луганщини — 22.
Обов’язковими також стають гендерні квоти: не менше двох кандидатів кожної статі у кожній п’ятірці списку, а також мінімум 30% представників однієї статі у кожному регіональному списку.
Система розподілу мандатів зазнає змін: тепер враховується не лише кількість голосів за партію, а й загальна кількість голосів за окремих кандидатів. Вводиться поняття “невикористані голоси”, які беруться до уваги під час фінального підрахунку. Кандидати, які подолали виборчу квоту, автоматично вважаються обраними.
Крім того, в кодексі вилучаються норми, що регламентують специфіку виборів у громадах із кількістю виборців до 10 тисяч. Зростає значення керівних органів партій — зокрема в питаннях жеребкування та розподілу мандатів.
Поява такого законопроєкту вже викликала припущення в соцмережах про те, що влада готується до виборів під час війни або сподівається на швидке її завершення.
Проте в Раді з цього приводу налаштовані скептично. Нардеп Олексій Гончаренко заявляє, що законопроєкт – це піар. Його не приймуть.
“Жодних виборів під час війни не буде. Це піарний законопроєкт. Його ніколи не буде прийнято”, – зазначив він.
Повоєнні вибори в Україні відбудуться за новим законом
Нещодавно голова Верховної Ради Руслан Стефанчук повідомив, що парламент працює над спеціальним законом для організації перших виборів після закінчення війни. Серед головних викликів – забезпечення участі військовослужбовців, внутрішньо переміщених осіб і громадян за кордоном. Також обговорюється, чи доцільно проводити парламентські, президентські та місцеві вибори одночасно або розвести їх у часі.
Водночас результати соцопитування КМІС свідчать про те, що 71% українців не підтримують проведення виборів одразу після перемир’я, навіть якщо будуть забезпечені основні гарантії безпеки. Громадяни вважають, що виборчий процес має відбутися лише після повного завершення війни та підписання мирної угоди.