Генеральний директор аптечної мережі «Подорожник» Тарас Коляда прокоментував ситуацію на ринку, вказавши на спроби однієї з провідних вітчизняних фармацевтичних компаній «Дарниця» монополізувати свій сегмент.
На своїй Facebook-сторінці він висловив думки щодо статті в ЗМІ, яка обговорює конфлікт «Дарниці» з аптечним рітейлом. У матеріалі зазначено, що після скасування в березні маркетингових угод із аптеками, замість очікуваного зростання доходу, компанія зафіксувала, начебто, падіння продажів на 30%. Коляда детально проаналізував економічні процеси й практики вітчизняного ринку.
За словами Коляди, дії «Дарниці» націлені не тільки на аптечні мережі чи дистриб’юторів. Основний удар завдано малим і середнім українським виробникам, які пропонують ефективні та доступні аналоги лікарських засобів. ««Дарниця» сьогодні протистоїть не лише аптекам та дистриб’юторам. Її дії також негативно впливають на малих і середніх українських виробників, які виробляють ефективні, але дешевші альтернативи. Чому це відбувається? Тому що вони заважають «великому» гравцеві диктувати свої умови», – зазначив Коляда. – «Це не питання прозорості. Це не про пацієнта. Це спроба монополізувати ринок і вибір споживача».
З 1 березня аптечна мережа почала слідувати рекомендаціям держави, забезпечуючи покупцям доступ до дешевших аналогів. Саме цей підхід, за переконанням Коляди, а не тиск на ринок, вплинув на продажі «Дарниці». «Коли є якісний препарат за більш вигідною ціною, люди роблять свій вибір самостійно. Це елементарно», – підкреслює топ-менеджер.
Раніше «Подорожник» зберігав запаси лікарських засобів «Дарниці» на 90–130 днів, що було економічно обґрунтовано в рамках маркетингових угод. Зараз ситуація змінилася. «Без бонусів і стимулювання утримувати такі запаси просто неефективно», – пояснює Коляда. – «Ми не відмовляємось від співпраці з брендом, але прагнемо рівних умов, як і з іншими виробниками».
За оцінками Коляди, лише близько чверті асортименту «Дарниці» складають корисні для ринку препарати. Інша частина – це зона жорсткої конкуренції, де пропонуються аналоги. «Аптеки мають право формувати асортимент, керуючись попитом, логікою та доступністю для пацієнтів, а не під тиском виробника», – наголошує Коляда.
Коляда також висловив стурбованість з приводу процесів змін у фармацевтичній сфері.
«Якщо одна зі сторін, прикриваючись благородними гаслами, намагається реалізувати свої інтереси, а регулятор не слухає голос більшості учасників ринку – це не реформа, а гра у монополію», – підкреслює він.