Мрія мешканців Троєщини про метро знову ожила, принаймні на папері. 21 травня Київська міська рада подала проєкт рішення про початок переговорів з міжнародними фінансовими організаціями. Йдеться про потенційне залучення до 1,5 млрд євро кредитних коштів на будівництво Подільсько-Вигурівської лінії метрополітену – тієї самої, що має з’єднати центр столиці з лівобережним житловим масивом, який щодня застрягає в заторах.
Проєкт рішення, поданий Кличком, був зареєстрований у Київраді 21 травня. Цей крок поки не означає початок будівництва, у разі ухвалення він дозволяє КМДА лише вести перемовини з міжнародними донорами. Втім, уже сам факт того, що проєкт знову з’явився у політичному порядку денному, викликав жваву реакцію.
Подільсько-Вигурівська лінія має з’єднати станції “Глибочицька” та “Райдужна”, з відгалуженням на Троєщину. У планах – шість станцій, два пересадочні вузли, тунелі, транспортний хаб і електродепо. Частина інфраструктури вже є: платформи майбутніх станцій на Подільському мосту, це “Суднобудівна”, “Труханів острів” і “Затока Десенка”.
За оцінками столичних фахівців, вартість першої черги лінії складе до 68 млрд грн або близько 1,5 млрд євро. Це один з найбільших інфраструктурних кредитів, на які коли-небудь претендував Київ. При цьому не пояснюється, звідки взялася саме ця сума, і як була розрахована вартість будівництва, зазначає голова Громадської ради при КМДА Геннадій Кривошея.
“Куди, скільки і на які саме роботи та які строки потрібен кредит? Де звіт? Чому під цей проєкт не підготували відповідний звіт по використанню коштів стосовно вже проведених роботі та витрачених коштів? Чи враховано тут питання щодо залишків коштів близько 14 млрд грн з минулого року?”, – завдається питаннями, на які було б цікаво отримати відповіді, мабуть, багатьом киянам, Кривошея у своєму дописі у Facebook.
Ідея будівництва метро на Троєщину вже не перший рік викликає скепсис. Ще в лютому 2024-го колишній радник Кличка Максим Бахматов публічно заявив, що класичної підземки на Троєщину не буде – вона надто дорога. За його словами, будівництво такого масштабу може обійтись у 2–5 млрд доларів, і в умовах післявоєнної відбудови в України є важливіші пріоритети. Він також нагадав про незавершену гілку метро на Виноградар, яка стала прикладом недієздатності міської влади у реалізації масштабних проєктів.
Цікаво, що на тлі чергового кредитного плану в столиці з’явилася і чергова петиція з альтернативною – замінити метро на Троєщину швидкісним трамваєм. Її автор пропонує запустити маршрут із Райдужної через Подільський міст до вокзалу. Такий варіант може коштувати у 4–5 разів дешевше, а збудувати його можна швидше, адже частина інфраструктури на лівому березі вже існує. Втім, думки містян традиційно різняться: одні вважають трамвай реалістичною ідеєю, інші наголошують, що повноцінний метрополітен – це питання не лише комфорту, а й справедливості для найбільшого спального району міста.
Поки ж Київрада зробила перший крок – дала старт переговорам. Але коли і чи взагалі з’явиться реальний графік будівництва – питання відкрите. Поки що в документах немає ані конкретного донора, ані умов кредитування, ані гарантій, що проєкт не зупиниться на пів дорозі, як це вже траплялось у минулому.
Поки це лише намір, за яким немає жодних юридичних чи фінансових зобов’язань. А для киян, які щоранку штурмують автобуси й маршрутки з Троєщини, важливі не заяви, а результат. Можливо, саме публічність цього процесу – із чітким планом, відкритими даними й термінами стане тим фактором, що нарешті перетворить фантом “метро на Троєщину” з обіцянки у реальність. Але з публічністю є проблеми: як зазначає Геннадій Кривошея, не зрозуміло, чому не заплановано розгляд даного проєкту рішення на бюджетній комісії? І, можливо, станеться так, що депутати питань задавати не будуть, а проголосують “всліпу”.
Архітектор метро на Троєщину має сумніви, що його побудують за Кличка
Нагадаємо, що сумніви у тому, що за Віталія Кличка буде бодай розпочато будівництво метро на Троєщину, висловлював і архітектор-проєктант столичного метро, Валерій Гнєвишев. Він стверджує, що проєктна документація для перших п’яти станцій Подільсько-Вигурівської лінії метро Києва була підготовлена інститутом Укрметротонельпроєкт і представлена меру Києва. Були готові також креслення для інших станцій гілки. Проте Віталій Кличко завернув усі наробітки, наказавши переробити креслення.
Також рівно рік тому Інформатор писав, що кияни підняли у соцмережах ідею замінити дороговартісне метро на Троєщину, що пройде Подільсько-Воскресенським мостом, лінією “метротраму” – швидкісного трамвая, що поєднав би дві лінії, які вже існують у столиці. Це значно дешевше, аніж повноцінна лінія метро, створення такого транспорту займе менше часу, крім того, цей вид транспорту за умови гідної реалізації може запропонувати пасажирам майже такий саме рівень комфорту, що й “повноцінне” метро.