Будівництво ТРЦ в Академмістечку: експерти застерігають про транспортні проблеми та ігнорування потреб киян.

Ідея створення великого торгово-розважального центру (ТРЦ) поблизу станції метро “Академмістечко” викликала значну хвилю критики серед транспортних експертів та громадських активістів. Вони звинувачують міську владу у сприянні забудовникам та ігноруванні потреб пасажирів. Експерти підкреслюють, що цей проект має всі шанси повторити помилки, які були допущені під час забудови на “Героїв Дніпра” та “Лісовій”, що, на жаль, не стало уроком для всіх.

Олександр Гречко, експерт з транспорту та співзасновник ГО “Пасажири Києва”, у своєму коментарі зазначив, що будівництво ТРЦ біля метро є черговим прикладом “бездумного використання міської землі”. За його словами, основною метою таких проектів є прибуток девелоперів, в той час як зручність та безпека пасажирів залишаються в тіні.

“Місто бездумно виділяє забудовникам землю, в той час як вони використовують її на свій розсуд. Таке будівництво не враховує інтереси громади, особливо коли мова йде про транспортні вузли. Власники торгових центрів зацікавлені лише в тому, щоб більше людей проходило через їхні магазини і витрачало гроші”, – підкреслив Гречко.

Фахівці також наголошують, що розташування комерційних площ поряд з метро може стати серйозним ризиком для безпеки мешканців. Так, наприклад, у випадку станції “Героїв Дніпра” будь-яке повідомлення про пожежу або загрозу замінування призводить до закриття як ТРЦ, так і станції. За аналогічним сценарієм, “Академмістечко” може опинитися в такій самій ситуації, адже це кінцева станція, якою щоденно користуються тисячі пасажирів з передмістя – Ірпеня, Бучі, Ворзеля.

Ще однією суттєвою проблемою є відсутність безбар’єрних рішень у проекті. Як зазначає Гречко, було б чудово, якби реконструкція включала ліфти або підйомники, але наразі йдеться лише про зведення ТРЦ, а не про комфорт пасажирів. За словами урбаністів, безбар’єрний доступ має бути невід’ємною частиною будь-якої модернізації транспортних об’єктів, особливо в місцях з великим пасажиропотоком.

Експерти пропонують кілька альтернатив: облаштування автобусної станції на першому поверсі комплексу, створення підземного паркінгу, з’єднаного з метро, та впровадження сучасних інклюзивних рішень. Таке планування, на їх думку, могло б зменшити транспортне навантаження на район і полегшити життя мешканцям усього столичного регіону.

Зазначимо, що рішення про реконструкцію станції метро “Академмістечко” було підписане Віталієм Кличком 15 вересня 2025 року. Документ передбачає проведення будівельних робіт у 2025-2027 роках без зміни фундаментів, але з залученням приватного інвестора. Проект реалізовуватиме компанія ТОВ “Гротто”, яка орендує ділянку поряд та має попередні зв’язки з нардепом.

Формально мова йде про реконструкцію транспортного об’єкта, проте фактично – це зведення великого торговельного центру, який інтегрує виходи зі станції метро. Це викликає чимало занепокоєння серед експертів та місцевих жителів, оскільки після демонтажу понад 150 МАФів у 2024 році громада сподівалася побачити тут громадський простір або транспортну розв’язку, натомість намагаються реалізувати черговий приватний проект.

Київська міська державна адміністрація також невизначено пояснила, що містобудівні умови для цієї ділянки були видані ще у 2011 році, проте вони “не є дозволом або документом дозвільного характеру”. У Київському метрополітені заявили, що точне положення виходів стосовно майбутнього ТРЦ визначатиметься проектною документацією. Однак, як зазначають урбаністи, час минає, а забудовники готуються до початку будівництва – існує ризик, що історія “Академмістечка” повторить долю “Лісової” з довгобудом, парканами та нескінченними обіцянками благоустрою.

Як Ocean Mall “поглинає” Літаючу тарілку на Либідській, і чи скоро відкриють ТРЦ White Lines

Нещодавно стало відомо, що у Києві тривають роботи зі зведення ТРЦ Ocean Mall, який своєю архітектурною формою вже “поглинає” пам’ятку архітектури – “Літаючу тарілку” на Либідській площі. Пам’ятка радянського модернізму все ще на місці, але будівля вже фактично обійняла її, внаслідок чого вона втратила статус архітектурної домінанти на площі. Незважаючи на наявний припис від Департаменту охорони культурної спадщини, роботи продовжуються, а представник проектувальної компанії ігнорує робочі зустрічі у міській адміністрації.

Також повідомлялося, що у Києві готується до відкриття ТРЦ White Lines на вул. Васильківській, 1. Будівництво, яке відновилося наприкінці 2024 року, наближається до фінальної стадії, і площа нового ТРЦ у Голосіївському районі столиці складе 27 тис. квадратних метрів.