Зростання цін майже “на все”, звісно, не оминуло й каву. І поки власники київських кав’ярень ламають голови, що робити з клієнтами з ноутбуками, загальна кількість відвідувачів може невдовзі зменшитися саме через вартість улюбленого напою. Хоча першими, як зазвичай, постраждають найбільш беззахисні – вуличні кіоски з кавою, де вона завжди була найдешевшою.
Про сумну тенденцію до зникнення звичного для киян вуличного кавового формату на своїй сторінці у Facebook повідомила Ольга Насонова, власниця консалтингового бізнесу у ресторанній галузі. І навела яскравий приклад того, як кава поступово стає недоступною: ціна в її улюбленій вуличній кав’ярні у парку “Перемога” зросла до 70 грн, хоча минулого тижня коштувала 57 грн. У коментарях кияни називають ще більш вражаючі ціни: наприклад, у парку Партизанської слави вартість зросла до 85 грн.
Експертка підтверджує – вуличний формат у Києві став настільки поширеним, що наразі у столиці працює більше тисячі таких кав’ярень, і вже майже будь-яка прогулянка автоматично передбачає відвідування кавового кіоску.
“Причина такого активного росту кав’ярень проста: доступний продукт, каву міг дозволити собі будь-хто. В ресторан не всі можуть кожного дня ходити, а в кав’ярню можуть. І з точки зору інвестицій вони також відносно недорогі, особливо в кіосках. Але ця лавочка, здається, закривається”, – зазначає Ольга Насонова.
Експертка називає декілька причин цього, і справа не лише у подорожчанні цін на каву в усьому світі через неврожай у 2024-му. Хоча світові ціни на арабіку сягнули найвищої позначки за всю історію спостережень, до того ж, неврожай стався і у більш бюджетному сорті робуста. А якщо додати “особисте” українське зростання цін абсолютно на все, маємо горнятко з “парковим” лате вартістю 85 грн.
У популярних київських закладах ціна, звісно, значно вища. Той же лате, в середньому, коштує, 110-125 грн, еспресо – 65-85 грн, хоча, звісно, є й преміум-варіанти еспресо, ціна яких сягає від 160 до 290 грн. І якраз їхні споживачі навряд чи вирішать заощаджувати та покинуть пити каву.
“Якщо це заклад з доданою вартістю: столики, інтер’єр, красиві чашки – підвищення цін якось виправдано. Крім кави, такий заклад продає емоцію та комфорт. Але якщо такі ж ціни в кіоску з вагонки, тут вже треба постаратися продати. Для економних це вже дорого, для платоспроможних вибагливих – незручно”, – попереджає Ольга Насонова.
Але справа ще й у тому, що кіоски в Києві поступово демонтуються – навіть кавові. А кав’ярні наразі здебільшого відкриваються на перших поверхах житлових будинків, а це вже додаткові витрати, які неодмінно “проявляться” у вартості кави. Тож, поціновувачам кавових кіосків, де було смачно та недорого, напевно, недовго залишилося гуляти парком зі стаканчиком в руці.
Скандал з розбитою росіянами кав’ярнею та новий простір на ВДНГ
Інформатор повідомляв про київську кав’ярню, що зібрала гроші на відновлення за півдня ракетної атаки на Київ, що сталася 20 грудня 2024 року. Після того, як кав’ярня One Love зібрала донати у розмірі 130 тис грн.на відновлення за декілька годин, соцмережі вибухнули дискусією про моральність та правильність зборів.
Готовність киян до пожертви викликала негативні емоції в “консервативних” волонтерів, що за майже 3 роки війни вже “напівпрофесійно” збирають гроші на ЗСУ. Допомогу приватному бізнесу навіть називали ознакою “морального банкрутства”.
Також ми писали, що у Києві на ВДНГ відкриється нова книгарня-кав’ярня від Book.ua. Нова локація розміститься у павільйоні № 6 на ВДНГ та матиме площу 400 кв м. Відкриття заплановане на початок 2025 року, простір буде інклюзивним, з великою дитячою зоною, з куточком для вживаних книжок за доступними цінами. Важливий нюанс – збереження цілісності та зовнішнього вигляду будівлі павільйону та підкреслення унікальності локації.