Хати все горіли, а коні скакали: чому в київському метро зазнала фіаско ідея з жінками-машиністками

КП “Київський метрополітен” оголосив черговий набір на курси машиністів та машиністок метро. Не зважаючи на те, що з попередньої групи “студентів” до фіналу дісталася лише одна жінка, підземка не здається, але й нічого не змінює. Умови навчання і праці, зарплата залишаються такі самі, нічого не змінилося і в тому, як організовано зворотній зв’язок – жінки скаржилися і продовжують, що на відправлені анкети ніхто не реагує.

На початку 2025 року у Київському метрополітені повідомили, що в групі, яку набрали минулого року, та в яку входили 25 студентів, залишилося 15 претендентів, серед яких – дві майбутні машиністки. Йшлося про те, що за умови успішного складання іспитів ця група влітку розпочне самостійну роботу. Втім, як виявилося, наприкінці січня залишилася вже одна машиністка, “тренування” якої днями потрапило до міських Telegram-каналів – на відео молода дівчина в кабіні керувала потягом без пасажирів. 

Воно, до речі, викликало бурхливі обговорення в соцмережах і геть протилежні реакції – від “жінки можуть все” до “їм тут не місце”. Сварилися ті, хто вважає, що машиністу потрібна технічна освіта, і що жінка на такій роботі довго не витримає з тими, хто наголошує, що заважає лише “махровий сексизм” , який в Україні всюди. Обговорювали фізичне здоров’я та фізіологічні особливості, мовляв, постійне перебування під високою напругою негативно впливає на жіночий організм, а якщо “критичні дні” чи, не дай Боже, надумає завагітніти?

Втім, головне, звісно, не це, а відверта поразка столичного метрополітену у спробі змінити ставлення до жінок на “чоловічій” роботі та владнати кадровий кризис. На думку транспортного експерта та автора каналу “Залізні магістралі” Олега Васильєва, в метро просто перегнули палицю з вимогами щодо кандидаток – вони виявилися надто жорсткими. Саме тому в групу з 25 студентів потрапили лише чотири жінка, а “вижила” взагалі одна.

“Причинами відсіву стали труднощі з графіком, рівень заробітної плати, а також невдало складені іспити. Також відомо, що майбутня машиністка поїзда раніше працювала у метрополітені інспектором загону оперативного контролю, тобто, розуміє технологію роботи метро”, – зазначив Васильєв.

Останній фактор, на думку експерта, є важливим, і метрополітену варто було б це врахувати. Адже у жінок, які вже мали відношення до метрополітену на інших посадах, більше шансів опанувати цю професію. Як і у тих, хто працювали водійками трамваїв чи на залізниці. Тому можна було б зібрати групу з жінок, які мають досвід роботи у сфері транспорту, і з них створювати жіночу бригаду.

Але найголовніше – це все ж таки умови праці, зарплата та соціальний захист. Втім, серед “переваг”, які пропонують новій групі, що почне навчання з 10 березня, пропонують 30 тис грн, позмінний графік роботи з робочою зміною 6-8 годин та кар’єрне зростання, яке має розпочатися, якщо жінка витримала перший рік роботи. А ще те, про що в метро воліють замовчувати – жахливий стан поїздів, небезпечні умови праці і вічний “людський фактор” у вигляді зверхнього ставлення чоловіків, що працюють тут.

Жінка не здатна залізти в кабіну: з яким ставленням з боку керівництва зіткнулись кандидатки в машиністки 

Інформатор розповідав про ганебну історію, що сталася з киянкою, яка разом з іншими відгукнулася на заклик піти працювати до підземки . За словами пошукачки роботи, керівник одного з депо столичної підземки спочатку висміював бажання жінок опанувати професію машиністок метро, а зрештою і прямо сказав: якщо прийдуть чоловіки, він надасть перевагу їм. Крім того, жінка зазначила, що її неприємно здивував (навіть “жахнув”) стан потягів і тунелів. А з розмови із працівниками метро вона зробила висновок, що гроші просто не доходять до депо – відтак, ані про якісні ремонти, ані про оновлення рухомого складу нині не йдеться.

Нагадаємо, у червні Інформатор писав про те, що КП “Київський метрополітен” оголосило набір до технічної школи підприємства на курси машиністів і машиністок електропоїзда. Підготовка розпочнеться 2 вересня і триватиме 26–28 тижнів, приймання документів – до 19 серпня. Під час навчання слухачі отримують стипендію (заробітну плату): орієнтовно 8000–8500 гривень на місяць.

Зрештою, повідомляли ми й про те, що метро отримало понад 450 анкет кандидатів майбутніх машиністів і машиністок, готових пройти професійні курси, менше ніж за тиждень. Приймання документів завершили, а фахівці-кадровики почали опрацьовувати вже отримані папери – адже група досить обмежена за кількістю слухачів, є лише 30 місць, кажуть у метро.

Джерело