Кияни проти маршруток: з вулиць вимагають прибрати металобрухт та спадщину дев’яностих

Мешканці Києва звернулися до місцевої влади з петицією про заборону одного з видів транспорту у столиці. Зокрема, мова йде про маршрутки, які у зверненні охарактеризували як “спадщину 90-х”. Натомість пропонується впровадження на маршрутах сучасних трамваїв і електричних автобусів.

Петицію про заборону маршруток зареєстровано на сайті Київської ради 23 червня 2025 року. Її ініціатор, Олександр Волтарніст, зазначає, що настав час відмовитись від неекологічного і непрозорого транспорту, який він називає “металобрухтом”, на користь рухомого складу комунального підприємства.

Серед аргументів щодо необхідності позбавлення “спадщини 90-х” Волтарніст наводить кілька. Зокрема, він стверджує, що в більшості маршруток відсутні або не працюють кондиціонери. Стан транспорту є жахливим, а контроль за водіями недостатній (хоча кожен водій зранку проходить медичний огляд, без цього їх не допускають до маршрутів – ред.).

Автор петиції також вказує на невідповідність стандартам обслуговування (принаймні в плані дотримання графіків курсування) і недостатню комунікацію з пасажирами. Готівка, отримана власниками транспорту, не обліковується, адже в автомобілях відсутні валідатори й не видаються квитки, що веде до несплати податків. Крім того, Волтарніст зазначає, що в Києві не проводять відкритих конкурсів на перевезення.

Звинувачення у недотриманні стандартів обслуговування, до речі, мають підстави: у Києві періодично виникають скандали через нерегулярність обслуговування військових. Так, у березні 2025 року водій громадського транспорту відмовився перевозити пасажира в військовому однострої з милицями за його службовим посвідченням. В результаті водія звільнили – але лише після втручання Укртрансбезпеки.

У середині лютого ми повідомляли про два інциденти, пов’язані зі зневагою до військовослужбовців в один день. Водій маршрутки відмовився везти військовослужбовицю за посвідченням, і навіть штовхнув її, внаслідок чого жінка впала на брудну підлогу автобуса, після чого він назвав її “п’яним бидлом”.

Понад 200 киян підписали петицію протягом двох днів після її реєстрації. Отже, є ймовірність, що за два місяці – адже саме стільки часу надається, щоб зібрати 6 тисяч підписів, – звернення підпише потрібна кількість громадян, і його розгляне місцева влада.

Як з маршрутів поступово зникатимуть жовті “Богдани”, і чому у автобусах не буде валідаторів

Нагадаємо, ще у листопаді 2024 року Інформатор повідомляв, що з київських маршрутів повільно зникатимуть жовті маршрутки “Богдан А-092”. Наразі сотні цих мікроавтобусів продаються на електронних торгових майданчиках за ціною від 4 до 10 тисяч доларів в залежності від їх стану, а підприємці-власники стверджують, що замінюють їх на більш комфортний транспорт за вказівкою міських чиновників. Ті машини, які ще курсують Києвом, поступово виводитимуть з обігу та направлятимуть в регіони.

Також повідомлялося, що у Києві планується запровадження безготівкової оплати в маршрутках до кінця 2025 року. Про це неодноразово зазначали у петиціях пасажири. Проте є одна основна умова – згода перевізників на перехід від виключно готівкових розрахунків з пасажирами. Але тут можуть виникнути проблеми, адже експеримент, проведений у маршрутках Києва у 2023 році, показав, що транспортники не надто зацікавлені у переході від готівки.