Київ став лідером антирейтинга порушників паркування на місцях для людей з інвалідністю

Паркувальні місця для осіб з інвалідністю у Києві часто займають ті, хто не має на це права. Незважаючи на зусилля КМВА в боротьбі з порушеннями, столиця продовжує очолювати негативний рейтинг українських міст, де автівки паркуються без врахування спеціальних знаків та маркувань. Водії ж вважають, що проблеми лежать не лише на них, а й у недосконалості правил та виконавчих заходів, що стосуються безбар’єрності.

З початку 2025 року в Україні поліція зафіксувала 6 247 випадків порушень паркування на місцях для людей з інвалідністю. Як вказує Патрульна поліція Києва, понад 3 600 з цих випадків сталися у столиці — більше половини від загального числа. Патрульні акцентують увагу на тому, що так звані спеціальні місця мають відповідні знаки та розмітку, а за їх незаконне використання передбачено штраф у розмірі від 1020 до 1700 гривень.

З метою підвищення контролю, у березні Київська міська військова адміністрація розпочала систематичні перевірки. Як повідомив глава КМВА Тимур Ткаченко, патрульна поліція спільно з міською владою здійснює профілактичну діяльність та реагує на порушення. Однак за підсумками кінця червня, забезпечити рівний доступ до інфраструктури для всіх мешканців, зокрема для маломобільних, у Києві не вдалося.

Звичайно, однією з причин того, чому Київ займає останнє місце, є велика кількість автівок та обмежена кількість паркувальних місць. Проте деякі водії відверто заявляють, що вважають чинні норми несправедливими: на парковках біля великих магазинів багато спеціальних місць часто залишається вільними, тоді як інші місця завантажені повністю, і їх катастрофічно не вистачає. Згідно з законодавством, місць для паркування осіб з інвалідністю має бути щонайменше одне або ж 10%, але в Києві ці вимоги іноді “перевиконуються”, і спеціальні місця становлять 20% від загальної кількості.

Тож, водії відмічають, що вимоги щодо інклюзивності, що стали трендовими, інколи не враховують інші важливі аспекти. Крім того, не всі люди з інвалідністю, на жаль, можуть дозволити собі власний автомобіль. Як наслідок — незайняті “спеціальні” місця на парковках, на які час від часу хтось паркується, порушуючи правила.

Уряд намагається вирішити цю проблему на законодавчому рівні. Кабінет Міністрів затвердив законопроект, що передбачає збільшення штрафів до 5100 гривень, введення обов’язкового знака “Водій з інвалідністю” і QR-коду на автомобілях, а також надання права муніципальним інспекторам штрафувати та евакуювати автомобілі. При цьому планується скасувати повноваження поліції щодо накладання штрафів за такі порушення.

Громадська організація “Пасажири Києва” виступила з критикою цієї ідеї. У повідомленні на офіційному Telegram-каналі вони вказують, що в разі остаточного ухвалення змін порушники зможуть уникати відповідальності навіть за наявності поліції на місці. Організація наполягає на необхідності дублювання повноважень щодо штрафування і евакуації автомобілів — як для поліції, так і для муніципальних інспекторів.

Такий підхід вже давно застосовується в інших випадках порушення правил дорожнього руху і засвідчив свою ефективність. Інспектори повинні працювати активно у зонах частих порушень, а поліція – реагувати оперативно під час патрулювання або за викликом.

Окрім цього, “Пасажири Києва” звертають увагу на недосконалість системи: спеціальні місця можуть займати особи з інвалідністю, незалежно від характеру порушень здоров’я. Наприклад, особи з порушенням слуху можуть користуватися такими місцями. Але разом із цим, травмовані громадяни, які тимчасово користуються колісними кріслами або милицями і не мають статусу інвалідності, не можуть скористатися цим правом. Це створює правові парадокси, які, на думку організації, потребують окремого врегулювання.

Як у Києві почали вивозити занедбані автівки: повідомлення встромлюють під “двірники” і тягнуть на спецмайданчики

Нагадаємо, нещодавно Інформатор повідомив про те, що у спальних районах Києва з вулиць та парковок почали прибирати старі автомобілі, що довгий час стоять без руху або вже перетворилися на металобрухт. Вивезення організували на безкоштовні майданчики відповідно до рішення Ради оборони Києва. Автомобілі, які ще потрібні їх власникам, можна забрати у будь-який час.

Пізніше ми також зазначали, що власники занедбаних автомобілів, які планують евакуювати, отримують попередження про вивезення. З цією метою під “двірники” таких машин вставляють папірці від районної адміністрації з контактами та поясненням, що автомобіль буде евакуйовано, якщо власник його не перепаркує. Варто зазначити, що у поясненні роз’яснюється, що конкретно мається на увазі під “покинутими” автомобілями, але далеко не всі машини, чиї власники отримали попередження, відповідають цим критеріям.