У Солом’янському районі Києва на вулиці Козелецькій, поруч із залізничними коліями, з’явилися самобуди, які стали свого роду фавелами. Ця київська архітектурна традиція представлена будівлями висотою в три, чотири і навіть п’ять поверхів, збудованими з газоблоків. Багато з них зберегли свою початкову функцію — можливість паркування автомобілів на першому поверсі. На верхніх поверхах власники облаштували як традиційні відпочинкові зони, так і квартири для проживання або оренди.
Унікальний дизайн, незалежне опалення, транспортна доступність
Кирило Степанець, відомий київський дигер, поділився світлиною з вулиці Козелецької у Facebook. Він з іронією описує новий “житловий” мікрорайон, що виріс у відносно спокійній місцевості між київськими районами Ґалаґан і Відрадне. Поруч — зелена зона, зупинка електрички в прямому доступі, а неподалік проходять центральні проспекти столиці.
“Є власні магазини та кав’ярні. Унікальна можливість жити поряд з автомобілем. Діє програма кредитування “єГаражність”, – жартує кирило про власників таких споруд.”
Власники звичайно облаштовують “чоловічі зони” всередині таких будівель, включаючи сауни, більярдні кімнати та місця для відпочинку з друзями. Тут також можуть створюватися квартири для здачі в оренду. За повідомленнями, деякі з цих будівель мають сучасні комунікації, такі як електрика та водопостачання, що робить їх готовими для проживання.
Кияни жартують про те, що такі будиночки є відмінним рішенням для житлової проблеми в столиці. Вони характеризуються оригінальним дизайном, автономним опаленням і невеликою висотою — завдяки чому не потрібно підніматися на 20-й поверх під час відключення електрики. Крім того, вони мають хорошу транспортну доступність, адже розташовані неподалік від проспекту Вацлава Гавела та станції метро “Берестейська”, а також слугують прикладом “ревіталізації” старих промислових зон.
Чому такі самобуди – поза законом
Насправді ж ці будівлі є незаконними, адже виникли на місці тимчасових малих архітектурних форм — гаражів. Проте це не завадило власникам: за останні 10-15 років старі радянські гаражі були знесені, а на їх місці зведені нові споруди, деякі з яких досягли п’яти поверхів. Немає жодних гарантій, що немає підземних рівнів.
Крім того, всі забудови на Козелецькій є незаконними через порушення відстані до залізничних колій, що в Україні має становити 100 метрів. У Києві ж нині, схоже, існує пріоритет для інших справ, тому ці будівлі продовжують стояти непорушно.
Досить цікаво, що частину цих будиночків виставляють на продаж за досить високими цінами. Наприклад, у оголошенні про продаж триповерхового гаража по вул. Козелецькій, 2А зазначено ціну майже чверть мільйона доларів. Споруда площею 621 “квадрат” продається під різні призначення, включаючи СТО, склад або навіть хостел — над першим поверхом є ще два надбудованих з “вільним призначенням”.
Як виглядає “цар-гараж” на Прорізній, і що таке “київський вернакуляр” в архітектурі
Нещодавно стало відомо про 4-поверхову будівлю в Оболонському районі столиці, що вважається найхимернішою самобудовою Києва. Її вигляд із численними балкончиками і добудовами в різних стилях справляє враження органічності. Цю будівлю називають “київським вернакуляром”.
Також відомо, що на вулиці Прорізній у самому центрі Києва продають гараж, якому, мабуть, немає рівних за ціною в столиці. Це звична споруда площею 28 “квадратів” з облицюванням “під цеглу” та елітними ролетними воротами, за яку просять ціну, що відповідає вартості трикімнатної квартири в віддаленому районі.
