Київський трамвай, що весело втік на тривалу еміграцію, повертається до рідних колій!

Київський трамвай, який пережив численні етапи в історії, війни та забуття, знову повернеться до столиці. Колишній експонат на постаменті біля Подільського трамвайного депо мав стати екскурсійним ретро-трамваєм у 2015 році, проте ці плани не здійснилися. Останні десять років виявилися надзвичайно буремними, і нинішнє повернення виглядає справжнім дивом. Тепер є можливість, що вагон отримає нове життя – як пам’ятник або в якості діючого ретро-транспорту.

Історичний київський трамвай типу 2М з бортовим номером 919 нарешті знову прибуде до рідного міста. Про це стало відомо від представників Київської транспортної спільноти, активісти якої зробили значні зусилля для цього. За їхніми заявами, найближчим часом всі елементи цього трамвая, які були перевезені до Харкова за розпорядженням колишнього заступника генерального директора Київпастрансу Кирилюка, повернуться до столиці на СТО-А, де він числиться на балансі.

“А далі вся надія на Київпастранс – як швидко та якісно його відновлять”, – зазначають у КТС.

Вагон №919 виготовлено у 1928 році на трамвайних майстернях імені Домбаля в Києві. Він обслуговував вулиці столиці до 1949 року, а згодом працював у Конотопі. У 1989 році його повернули до Києва, і з 1986 року він стояв на постаменті біля Подільського трамвайного депо як пам’ятник міському транспорту.

У 2015 році трамвай зняли з постаменту, і в “Київпастрансі” обіцяли перетворити його на екскурсійний ретро-трамвай. Але замість реставрації вагон поступово зник з поля зору. Виявилося, що він перебував на території музею “Київпастрансу” ІЕРЦ на вул. Павла Усенка, а також на автобусному СТО, де почали виготовляти репліку – візок із використанням оригінальних деталей початку ХХ століття.

У 2024 році активісти визнали: доля 919-го досі невідома; працюючого ретро-трамвая в Києві немає, і єдиний подібний вагон доступний лише в Чернівцях, де він зберігається як пам’ятник. Лише у квітні 2025 року стало відомо, що унікальний вагон не знищили. Його перевезли до Харкова ще в лютому 2022 року, всього за тиждень до початку повномасштабного вторгнення, нібито для відновлення. Проте вагон просто залишили на території підприємства, на відкритому повітрі, у розукомплектованому стані. Київський трамвайний ентузіаст Максим Шарафан опублікував відповідні фото і розповів, що поряд із рештками оригінального вагона була й недобудована репліка – нова рама на візку з сучасних матеріалів.

Зараз, після тривалих зусиль транспортної спільноти та активістів, трамвай нарешті має повернутися до Києва. На даний момент він у розібраному стані, але у киян знову з’явилася надія: побачити його відновленим пам’ятником або, як мріяли десять років тому, прокатитися ретро-вагоном на екскурсійному маршруті.

Поки Київ чекає на відновлення вагону 2М, на Дарниці реставрують інший ретротрамвай

Нагадаємо, що нещодавно було оголошено про інший ретротрамвай, який має повернутися на вулиці Києва. Йдеться про історичний синій вагон з номером 1892, котрий передали на відновлення до Дарницького депо. Є сподівання, що столиця нарешті отримає свій працюючий ретро-трамвай після більш ніж десяти років перерви. Наразі у цехах Дарницького депо вже розпочалася реконструкція цього ексклюзивного транспорту.

Про спробу знайти старовинний вагон типу 2М ми писали у жовтні 2024 року: тоді було зрозуміло, що трамвай з бортовим номером 919, який майже три десятиліття простояв на постаменті біля депо, зник із Києва. У КП “Київпастранс” лише повідомили, що триває капремонт вагонів Т3, що були побудовані в Празі в 1973 році.