Метроміст у Києві підтримають на 20 років: що відомо про масштабні протиаварійні роботи

У Києві триває перший етап масштабного оновлення мосту Метро — протиаварійні роботи, які мають забезпечити безпечну експлуатацію споруди щонайменше на 20 років. Підготовка до них почалася ще в серпні 2024 року, а влітку 2025-го під перший прогін мосту планують завести нову металеву аркову конструкцію. Попри складність робіт і самого мосту рух поїздів метро й автотранспорту буде збережено.

Про найближчі плани будівельників та перспективи метромосту в інтерв’ю “Вечірньому Києву” повідомив генеральний директор КК “Київавтодор” Олександр Федоренко. Він зазначив, що міст Метро, збудований у 1965 році, капітально не ремонтувався, а з 2008 року він має статус об’єкта культурної спадщини, тож, будь-які роботи мають враховувати вимоги до збереження його автентичності. Але у 2015 та 2021 роках було проведено обстеження споруди, яке підтвердило серйозне зношення конструкцій.

“Міст має індивідуальну конструкцію — складна аркова споруда з натяжною попередньо напруженою арматурою. Обстеження показали деградацію елементів, що може впливати на стійкість і довговічність», — розповів Федоренко.

Протиаварійні роботи стартували в серпні 2024 року – це встановлення тимчасових металеві конструкції, які підтримуватимуть прогонові частини мосту. Підготовчі майданчики облаштовано на Венеційському острові, де цілодобово працює важка техніка. Палі забивають у дно Дніпра на глибину до 30 метрів — всього їх буде близько 160.

“Також облаштовують викаточний пірс, де збиратимуть нову металеву аркову конструкцію. Вже влітку плануємо встановити її під перший прогін мосту – замість старої арки, що слугувала багато десятиліть”,  – повідомив очільник Київавтодору.

Роботи триватимуть щонайменше до липня 2026 року. Спершу підтримуючі конструкції з’являться у двох основних судноплавних прогонах, згодом – у ще двох. Незважаючи на масштабність проєкту, міст не закриватимуть, рух поїздів метро та автотранспорту залишається відкритим, також буде збережене судноплавство. За словами Федоренка, після встановлення підтримуючих конструкцій можна буде стверджувати, що Міст метро може безпечно експлуатуватися до реставрації.

Головна проблема мосту – його охоронний статус

Зазначимо, що плани з відновлення мосту метро в міської влади є вже давно. Ще у січні 2024-го Інформатор писав про те, що стан споруди є аварійним, а головною проблемою для її відновлення є… охоронний статус пам’ятки місцевого значення. Через нього будівельникам заборонено змінювати зовнішній вигляд моста із застосуванням сучасних технологій.

Як розповідав нам інфраструктурний оглядач Павло Авдокушин, ціна ремонту моста, що перебуває на балансі КК “Київавтодор” і є надвеликим об’єктом (ще й відноситься до “позакласних” мостів) була б надзвичайно великою навіть для Києва. Але рішення проблеми знайшли: головним замовником ремонту буде Державне агентство з відновлення та розвитку інфраструктури (колишній “Укравтодор”), хоча міст і не буде передаватися на його баланс, а залишиться у власності міста. А от з охоронним статусом ситуація буде більш складною, адже за новітніми технологіями відновлювати його не можна, змінювати зовнішній вигляд – також. 

Будували “українським методом”

Зазначимо, що міст метро, відкритий 1965 року, є першим двоярусним мостом в Україні. Споруда унікальна з двох причин: по-перше, над основним полотном автодороги змонтовано ще й естакаду для метро: так би мовити, “міст на мосту”. По-друге, було застосовано унікальний спосіб будівництва з готових блоків: 80-тонні елементи споруди монтувалися без помостів, і сьогодні такий спосіб монтажу за кордоном фахівці називають саме “українським методом”.

Метроміст було зведено майже на тому самому місці, де на початку XX століття у Києві знаходився Миколаївський ланцюговий міст (він простояв майже 70 років, з 1853-го). Метроміст має у довжину 700 метрів, з’єднує правобережну частину міста з Венеціанським островом (“Гідропарк”). Проте з 1965 року метроміст жодного разу не було капітально відремонтовано, і він, образно кажучи, “втомився”.

Джерело