Некоректно і шкідливо: правозахисників обурила реклама в київському метро

У киян виникли претензії до зовнішньої реклами, розміщеної у вагонах столичного метро. Ані світлина, ані текст на банері від британської громадської організації, що допомагає з розмінуванням деокупованих територій, не відповідають головній меті – попередити про мінну небезпеку на них. Ба більше, меседж читається як те, що повертатися не варто, адже це небезпечно, і загрозу можуть нести не тільки міни, а й люди.

Про дивне й некоректне втілення “турботи” про українців, що прагнуть нарешті опинитися вдома, повідомив Центр прав людини Zmina. На рекламному банері зображені жінка з дітьми, загорнуті в український прапор, і напис “Після деокупації території можуть нести загрозу”. Трохи нижче – “Не поспішай повертатися! Збережи життя, яке захищають щодня”. 

Авторство банера належить британській громадській організації HALO Trust, яка займається гуманітарним розмінуванням територій, звільнених від окупації. Втім, ані текстового попередження про мінну небезпеку, ані хоча б зображення мін чи інших вибухонебезпечних предметів у ньому немає. Сприйняти зображення, яке наразі щоденно бачать тисячі пасажирів метро, можна як завгодно, але не так, як треба, та найгірше те, що воно викликає в людей відчуття небезпеки, не пов’язане з прямою загрозою.

Українські правозахисники вважають, що така комунікація з українцями лише шкодить. І HALO Trust варто було б найняти фахівців, які розуміються на тому, як вдало та ввічливо подати меседжі. Бо вийшло криво, некоректно і навіть шкідливо.

“На фото жінка з дітьми. Текст – про небезпеку деокупованих територій. Цей меседж може бути прочитаний як “не варто деокуповувати, бо небезпечно”. І ані слова про те, що мова про мінну небезпеку”, – зауважує адвокаційна директорка Центру прав людини Zmina Альона Луньова. 

На думку засновниці Кримського правозахисного центру “Дія” Олександри Дворецької, справа тут не тільки у непрофесіоналізмі, а й у відсутності відчуття контексту і солідарності з українським суспільством. А це притаманно тим, хто тут ніколи не жив і не збирається.

“Україна каже про важливість стійкості громадян, повернення, спроможності, підтримки людей на деокупованих територіях. В цей час американська організація The HALO Trust, зокрема The HALO Trust Ukraine, за гроші донорів на допомогу Україні розповсюджує в метро рекламу, яка говорить протилежне – повертатися на деокуповані небезпечно (хоча, на деокупованих вже довгий час йде робота з розмінування і відновлення). Картинка каже, що несуть загрозу – люди”, – зазначила Олександра Дворецька.

В організації HALO Trust на обурення правозахисників надали офіційну відповідь у стилі “ви кажіть, а нам своє робити”. По-перше, тут повідомили, що їхня основна місія – рятувати життя і гарантувати безпеку. По-друге, оприлюднили результати власної роботи, а це понад 7 млн кв м очищеної землі та вилучення понад 35 тисяч вибухонебезпечних предметів з 2022 року. По-третє, висловили жаль, що заклик про обережність на банері люди сприйняли як суворе застереження.

Втім, на цьому історія з невдалою комунікацією, схоже, не завершилася. Правозахисники вимагають відповіді на питання, чи планує HALO Trust виправити помилки та замінити банери, скільки їх взагалі та на який термін вони розміщені в метро, хто фінансував цю інформаційну кампанію. Хтось вже встиг звинуватити організацію у стигматизації жителів окупованих територій. Та як зазначив у коментарях один з підписників, головна помилка в тому, що на банері немає слова “обережність”, проте є чітка рекомендація: повертатися на деокуповані території небезпечно.

Скандали через рекламу в Києві

Інформатор розповідав, про скандал через рекламу української мови у Києві з використанням фото розстріляного росіянами героя Мацієвського. На білбордах був заклик переходити на державну, написаний на тлі фотографії Героя України Олександра Мацієвського, якого росіяни стратили за вигук “Слава Україні” в окупованому Соледарі в грудні 2022 року. Який звʼязок між розстріляним українським військовим та привернення уваги до важливості розмовляти українською, в рекламі не пояснювалося.

Також ми розповідали, що у травні в Києві прибрали білборди з рекламою гарячої лінії соціальної допомоги, які викликали невдоволення користувачів. На рекламних щитах була інформація стосовно номера психологічної підтримки. От тільки тексти на кшталт “Буде лише гірше” чи “З депресії не вийти” обурили киян.

Засновниця гарячої ліні – журналістка Яніна Соколова – вже перепросила за цю історію. Також вона зазначила, що бере на себе всю відповідальність за скандал, хоча суперечливі тексти на білбордах – це ідея рекламної агенції.

Джерело