Архітектурна спадщина Києва хронічно перебуває під загрозою, і цим, на жаль, нікого не здивуєш. Реконструкція у столиці часто закінчується втратою чогось цінного – і часто тому, що реноваторам так простіше. Так трапилося з кінотеатром “Краків” на Русанівці, але і чомусь не трапилося з кінотеатром “Київ” у Кракові – як кажуть, відчуйте різницю з Європою.
Про цю повчальну історію розповіла дослідниця модернізму та монументального мистецтва Ельміра Еттінгер у відеоповідомленні на Facebook. Йдеться про те, що яскраве та самобутнє панно, що прикрашало хол кінотеатру “Київ”, було безвідповідально і бездарно зруйновано під час його реконструкції замість того, щоб дбайливо зберегти родзинку.
“Ох, яке зараз буде порівняння! В Кракові є кінотеатр “Київ”, який досі бережуть. А що сталося з кінотеатром “Краков”? – заінтригувала активистка.
Реновація з “унікальними” інтер’єрами
За радянських часів було прийнято, що міста-побратими, особливо з країн соціалістичного табору, “обмінювалися” закладами. Оскільки Київ та Краків були побратимами, у польському місті у 1967 році з’явився кінотеатр “Київ”, а в українському на рік пізніше – “Краків”. Кінотеатр “Київ”, за словами мистецтвознавиці, отримав гігантську оригінальну мозаїку на фасаді та винахідливо зроблене панно у фойє авторства Христини Згуд-Страхоцької – живе та казкове зображення рослинного світу.
Еттінгер нагадала, проєкт кінотеатру “Краків” на Русанівці, побудованого в 1968 році, був типовим для СССР, але дуже вдалим. Всередині будівлю прикрашало “шикарне”, за оцінкою мистецствознавиці, керамічне панно “Краків’яни і Гуралі”. Його створила ворча родина – українські художники, брати Леонід Олексійович Капітан і Олексій Олексійович Капітан, за участю Едуарда Леонідовича Капітана, сина Леоніда.
Панно зображувало народні танці поляків і гуралей – жителів області недалеко від міста Краків. Але 2019 року при реконструкції приміщення декоративне панно знищили. А всередині, як із сарказмом помітила активістка, зробили “дуже унікальні інтер’єри”.
Таке у Києві, на її думку, відбувається тому, що існує повне нерозуміння те неосвіченість тих людей, які займаються реноваціями у столиці. У той же час мистецтвознавиця визнала, що зовнішній вигляд кінотеатру на Русанівці постаралися зберегти. Втім, було б цікаво дізнатися, куди вивезли залишки панно – продали чи просто викинули на смітник.
Депутатська версія: панно заважало сучасній системі вентиляції
Реконструкція кінотеатру “Краків” у багатофункціональний культурний центр розпочалася у 2018 році. А вже за рік стало відомо, що панно, всупереч обіцянкам, “не вижило”. Про реновацію тоді писали активісти фейсбук спільноти Ukrainian Modernism.
Вони й повідомили, що київські чиновники знищили унікальне панно у рамках ремонту за 144 млн грн. Повідомлялося, що відповідальний за ремонт депутат Олесь Маляревич обіцяв у 2018 році, що панно буде збережено. Але після знищення інтер’єру він зазначив, що існування панно унеможливило б облаштування сучасної системи вентиляції та опалення. Проте активісти так і не бачили експертизи, яка б це доводила.
Відповіді на запити в КМДА і Департамент охорони культурної спадщини КМДА з приводу рішення щодо панно активісти також не отримали. Ніхто не контактував з мистецтвознавцями та не проводили фотофіксацію й 3D-сканування панно, тож його зображення є тільки на старих світлинах.
Мозаїку на станції метро Палац Україна збили перфоратором
Як повідомляв Інформатор, КП “Київський метрополітен” обіцяв провести демонтаж мозаїчних зображень червоної зірки та червоноармійця, які до цього впродовж десятиліття були прикриті фальш-стінками. Але не обіцяв зберегти ці зображення – що і сталося. Демонтаж стався у березні, мозаїка в результаті була втрачена.
До процесу не були залучені професійні реставратори, які б допомогли потім скласти мозаїки у іншому місці. Крім того, смальту, що її збили зі стін станції, ймовірно, просто викинули на смітник. Це обурило дослідницю – вона наголосила, що смальта – дорогий матеріал, і незрозуміло, чому вона після недбалого демонтажу безвісти зникла.
Також Інформатор розповідав про те, що на ресторані “Вітряк” у Києві нарешті почали досліджувати унікальні мозаїки Алли Горської. Панно “Вітер” створено з кераміки, скла, смальти та мармуру і є єдиною збереженою роботою видатної мисткині у Києві – та однією з двох робіт в Україні загалом.