У Дарницькому депо столиці завершили реставраційні процеси, спрямовані на відновлення знаменитого киянам ретро-трамвая. Багато хто пам’ятає його за дерев’яними лавами, синім кузовом та безперервною чергою тих, хто хоче покататися. Про його можливе повернення говорили ще навесні, і нарешті трамвай, який є частиною історії Києва, знову вийшов на екскурсійний маршрут.
Про те, що синій ретро-трамвай з бортовим номером 1892 знову на вулицях Подолу, повідомив Офіційний портал Києва з посиланням на “Київпастранс”. Його маршрут проходитиме від Контрактової площі до площі Тараса Шевченка і назад. Крім того, як зазначили у “Київпастранс”, вагон готовий не тільки до регулярних екскурсій, а й до святкових або культурних поїздок.
Ретро-трамвай пройшов комплексну реставрацію у Дарницькому депо. Фахівці повністю відновили ходову частину, відремонтували трамвайний візок та відтворили оздоблення салону. Всередині устатковані дерев’яні сидіння, старовинні панелі керування і автентичний інтер’єр кінця XIX століття.
Згадаємо, що цей трамвай стилізовано під перший електричний маршрут Києва, який був відкритий 13 червня 1892 року. Тоді вагони зʼєднували Поділ з Олександрівським узвозом – нинішнім Володимирським. Загальна довжина лінії становила близько півтора кілометри.
Сучасна історія цього вагона розпочалася у 1980-х, коли Львів передав Києву трамвай “Sanok type 100” 1907 року. Його капітально відреставрували, змінивши кузов на зразок київських моделей XIX століття. У такому вигляді вагон мандрував до 2012 року, а потім більше десяти років простояв у Куренівському депо.
Навесні 2025 року ретро-трамвай перевели до Дарницького депо, де нарешті зуміли відновити його технічний стан. У березні йшлося лише про плани, у квітні – про активну реставрацію. Наразі цей унікальний вагон став частиною міського простору, доступною для мешканців і туристів.
Це насправді позитивна новина, оскільки в Києві багато років не було жодного ретро-вагону. Проте був сумний досвід втрати історичного трамвая типу 2М з номером 919; після обіцянок реставрації його порізали на металобрухт. Тож, повернення синього вагона стало не лише символом ностальгії, а й рідкісною перемогою в історії київського транспорту.
Як розпочали ремонт 130-річного вагона, а його молодшого “брата” залишили в Харкові
Нагадуємо, що про те, що історичний ретро-трамвай – синій вагон з номером 1892 – передано на відновлення до Дарницького депо, Інформатор повідомляв ще у березні. Тоді з’явилася надія, що столиця нарешті не відставатиме від інших міст і отримає працюючий ретро-трамвай після понад 10-річної перерви. В цехах Дарницького депо вже розпочалася реконструкція цього ексклюзивного транспорту.
Також ми розповідали, що знайшовся ретротрамвай 1928 року, який довгий час стояв перед Подільським трамвайним депо. Сьогодні він тихо “помирає” у Харкові, куди його передали на відновлення на початку 2022 року, за тиждень до вторгнення Росії в Україну. Причому передали у “повній комплектації” – тобто, транспорт передали як старий корпус, так і репліку рами, яку вже почали виготовляти у Києві з використанням оригінального візка.