Асоціація рітейлерів України підбила підсумки роботи торговельно-розважальних центрів у 2024 році, які відображають напрямки для інвестицій ТРЦ та зміни у поведінці відвідувачів. Вони свідчать, що рітейлери хочуть і можуть адаптуватися до роботи в непростих умовах сьогодення, але потрібно експерементувати, вкладати кошти в акутальні проєкти та відчувати потреби киян. А споживацькі тренди демонструють, що відвідувачам потрібні вражаючі події та фокусування на розвагах для дітей.
Про це йдеться в аналітичному дослідженні Асоціації рітейлерів України, оприлюдненому на її офіційному сайті. І ось як ТРЦ Києва адаптувалися до викликів часу в 2024 році.
Енергетична незалежність
Через атаки ворога на енергетичну інфраструктуру України київські ТРЦ продовжували інвестувати в енергетичну незалежність. Внаслідок цього відвідуваність торговельних центрів у 2024-му в столиці зросла від 3 до 10%. Дехто почав закупати імпортну електроенергію, як, наприклад, ТРК Проспект. За словами директорки з маркетингу Arricanо Інни Морозової, по ТРЦ “РaйОN” і Sky Mall наразі очікують на відповідь від оператора міських електромереж щодо технічної можливості роботи за договором постачання імпортної електроенергії. А поки вони були обладнані дизель-генераторами та ємностями для пального.
Можливість закупати імпортну електроенергію при цьому існує не для всіх. Як зазначила комерційна директорка Dragon Capital PM Наталія Кравець, невеликі ТРЦ у столиці, які належать компанії не мають окремої лінії живлення, спорудження якої коштує занадто дорого. Йдеться про Smart Plaza Obolon, Piramida, Aladdin та Караван Outlet. Втім, великі ТРЦ вкладають чималі кошти в енергетичну незалежність – у ТРЦ Respublika Park на це витратили понад мільйона доларів.
Інклюзивність та безбар’єрність
На жаль, через війну, у ТРЦ зростає кількість відвідувачі з інвалідністю, і це вимагає переформотування простору, починаючі від місць для паркування і закінчуючи інклюзивними вбиральнями. До прикладу, столичний ТРК Проспект отримав експертну оцінку щодо відповідності стандартам інклюзивності, для цього був проведений текст-експеримент.
“Ми запросили у гості людей з обмеженими фізичними можливостями: в кріслі колісному, з протезом ноги та маму з дитячим візочком, і разом пройшли весь шлях можливими маршрутами пересування відвідувачів, аби почути зауваження та ідеї, як можна покращити перебування у торговельному комплексі», – розповіла директорка з маркетингу Arricanо Інна Морозова.
У ТРЦ Respublika Park, зокрема, зосередили увагу на дітях з обмеженими фізичними можливостями. У парку розваг Neopolis на постійні основі влаштовують заходи для малечі, якою опікуються різні благодійні фонди та громадські організації.
Цифрові технології та модернізація
Як зазначають в аналітичному звіті, багато столичних ТРЦ інвестували в модернізацію своїх об’єктів, зокрема оновлення фасадів, внутрішніх приміщень та інженерних систем. Деякі ТРЦ розширювали свої площі, додаючи нові торгові зони, розважальні комплекси та зони відпочинку.
“Інвестували у цифрові технології, такі як системи управління будівлями, автоматизація процесів, впровадження інноваційних рішень для покращення обслуговування клієнтів. До прикладу, як-то: системи «розумного» паркінгу та інтерактивних інформаційних панелей. Були інвестиції в системи безпеки, зокрема, відеоспостереження, системи контролю доступу та пожежну безпеку”, – повідомляє Асоціація рітейлерів України.
Соціальні проєкти
Один з яскравих прикладів – долучення ТРЦ до проєкту “Створено захисниками”, коли на полицях гіпермаркетів представлена продукція, вироблена українськими ветеранами-підприємцями або членами їхніх сімей. У Києві до нього доєдналися мережа Епіцентр та Ашан.
У ТРЦ Respublika Park відкрилася унікальна кав’ярня Tytanovi, яка створена ветеранами війни та є частиною масштабного реабілітаційного проєкту. Тут відвідувачам пропонують не лише якісні напої, але й створюють можливості для соціальної адаптації Захисників України. Торговельний центр співпрацює з реабілітаційним центром Tytanovi та фінансує проведення операцій ветеранам зі складними ампутаціями.
Розваги для відвідувачів
На думку фахівців, головна зміна у споживацькому тренді – це потреба не просто у розвагах, а в отриманні вражень. І тому ТРЦ довелося дуже старатися, аби вигадувати кожного разу щось незвичайне.
“Ті ТРЦ, які змогли залучити відвідувачів цікавими нововведеннями, як-то: розвагами, інфраструктурою, цікавими форматами нових орендарів чи реноваціями діючих та маркетинговими активностями, ті мали і зростаючий трафік на 20%», – зазначив Андрій Лотоцький, СЕО консалтингової компанії Retail&Development Advisor Лотоцький.
У ТРЦ Respublika Park дійшли висновку, що повітряні тривоги сформували сучасний тренд – вирішити максимум справ в одному місці. А ще – відвідувати торговельні центр не тільки у вихідні, а у по буднях. Беззаперечно зростає фокус на дитячих розвагах, яким батьки приділяють все більше уваги. Тому дитячі парки на територіях ТРЦ у 2024-му побили всі рекорди з кількості відвідувачів. Величезним попитом стали користуватися тематичні фестивалі, маркети українських виробників, програми для дітей, спрямовані на буль-яке навчання.
Рейтинг ТРЦ Києва за соцмережами: Respublika Park та Gulliver рекордно збільшили кількість підписників
Як повідомляв Інформатор, Українська рада торгових центрів проаналізувала SMM-активність українських ТРЦ у 2024 році. Серед київських торговельних центрів є ті, чия популярність залишається непохитною, а є й “чемпіони”, яких минулого року взагалі не було в рейтингу, а наразі вони займають досить високі позиції. Щодо загальної картини, до ТОП-20 найпопулярніших Facebook-акаунтів потрапили 11 київських ТРЦ, до двадцятки в Instagram – 8.
Також ми писали про те, що відвідуваність київських ТРЦ зросла через відключення світла у столиці. Мешканці столиці почали відвідувати торгівельні центри навіть більше, ніж до пандемії, не кажучи вже про повномасштабне вторгнення РФ. Своєю чергою, оголошення про повітряну тривогу справляють нищівний вплив на розважальну частину ТРЦ – так, кінотеатри та дитячі ігрові майданчики порожніють з повідомленнями про атаку, а після відбою їхні відвідувачі вже не повертаються.