Реанімувати станцію-привід: кияни згадали про Львівську Браму та вимагають її добудови

На сайті Київради 26 березня з’явилася петиція з пропозицією відновити роботи з запуску недобудованої станції метро “Львівська Брама”. Минуло майже 30 років з часів, коли будівництво було заморожено через брак коштів. І з 1996-го і по нинішній час відновити та врешті-решт закінчити роботи, яких залишилося вже зовсім небагато, обіцяли кілька разів – втім, офіційно все, як і раніше, впирається у нестачу коштів.

Поки важко передбачити, чи підтримають кияни пропозицію реанімувати станцію-привід – за пів дня вона назбирала 102 підписи. Втім, місце розташування “Львівської Брами” між “Золотими воротами та “Лук’янівською” говорить само за себе – відкриття станції поруч із Львівською площею розвантажило би цю ділянку у середмісті. Окремо прикро, що за 5 років будівництва, з 1991 по 1996, було зведено 80% станції, була майже готова центральна зала і навіть стіни облицьовані мармуром.

Щоправда, напередодні повномасштабної війни “Київський метрополітен” оголошував тендер на проєктування входу станції метро “Львівська брама” з очікуваною ціною 73,4 млн грн, але проєкт не був реалізований. На початку 2025-го у ГО “Пасажири Києва” оприлюднили перелік основних транспортних об’єктів, які фінансуватимуться з міського бюджету цьогоріч. “Львівська Брама” там теж була присутня – на проєктування будівництва виходу зі станції було передбачено 12 млн грн, що робить перспективи її відновлення майже відсутніми.

Справа не в коштах, яких не вистачає, а в забудовниках, що мають свій інтерес

Нагадаємо, Інформатор повідомляв, що міська влада не може добудувати “Львівську Браму” не через брак грошей – таку думку висловив колишній міський голова, очільник міськвиконкому та голова КМДА в 90-ті роки Леонід Косаківський. За його словами, станцію не можуть добудувати через бізнес-інтереси, а також управлінську неміч та безгосподарність міської влади. 

“Інтереси “інвесторів” для нинішніх столичних посадовців, виходить, священна корова, аж до того, що 28 років вже не можуть вирватися з пут тих кабальних договорів часів пізнього Омельченка і раннього Черновецького, і зрештою відкрити вихід на поверхню”, – стверджував Косаківський.

Проблема полягає у кабальних домовленостях між міською владою та бізнесменами, які забажали, щоб усі виходи зі станції метро виходили у їхній ТРЦ, звести який вони так і не спромоглися. Інвестор був зобов’язаний зробити 40-метровий котлован в ґрунті, побудувати об’єкт, а метробудівці вже мали пробивати ґрунт знизу, щоб побудувати вихід. Втім, коли стало зрозуміло, що будівництво ТРЦ заморожено, метробудівці продумали альтернативний план – з запроєктованим виходом з метро вбік від будівлі, де місто володіє земельною ділянкою, сквер на перетині вул. Кудрявської та Січових Стрільців.

Також днями Інформатор розповідав про те, що у Києві збили перфоратором зі стіни мозаїки, якими оздоблювали платформи станції метро “Палац Україна”. До процесу не були залучіені професійні реставратори, які б допомогли потім скласти мозаїки у іншому місці. Крім того, смальту, що її збили зі стін станції, ймовірно, просто викинули на смітник.

Джерело