У Києві планується збільшити дамби Бортницької станції аерації, і відповідно, кошториси. Це черговий етап модернізації станції, куди зливаються всі стоки Києва, Ірпеня, Вишневого, Гостомеля, Ворзеля, Бучі, Коцюбинського, Софіївської Борщагівки, а також Борисполя і Вишгорода. Зважаючи на ситуацію, вже виникла потреба в уточненні витрат на кар’єрний ґрунт, який є основним кроком у фінансових витратах.
Комунальне підприємство “Київбудреконструкція”, яке підпорядковане Київраді, підписало угоду на 147 млн грн з компанією “ТФМ-Схід”, як повідомляють “Наші гроші”. Йдеться про додаткові роботи зі збору дамб мулового поля №1 Bортницької станції аерації. Підрядник отримає фінансування без тендеру – у рамках винятку, що діє під час воєнного стану.
Основна угода на реконструкцію мулових полів №1 і №2 була укладена в березні і вже тоді викликала запитання – її вартість перевищує пів мільярда гривень. Тепер планується додатковий етап: за документами треба наростити дамби і перемички навколо поля. Документи, які подали до системи Prozorro, підтверджують, що рішення про нові роботи ухвалено на підставі виїзної наради, актів огляду та технічного обґрунтування.
Усі роботи виконуватиме той самий підрядник, оскільки, як зазначено в обґрунтуванні, його техніка вже на місці, а залучення іншої компанії могло б ускладнити процес. У тендерному обґрунтуванні прямо вказано: майже вся сума піде на кар’єрний ґрунт. Його вартість становить 372 грн за тонну плюс 974 грн за доставку. Водночас на відкритих майданчиках у Київській області ґрунт, згідно з даними розслідувачів, можна знайти за 20-90 грн за тонну.
Контролювати процес важко. Як зазначають “Наші гроші”, перевірити обсяги та маршрут транспортування ґрунту можливо лише фізичним спостереженням за вантажівками. Усі інші дані представлені лише на папері. Очікувана дата завершення додаткових робіт – кінець 2025 року.
Фірма “ТФМ-Схід” отримала обидва підряди і не має інших контрактів із державою. За минулий рік у неї кілька разів змінювалися власники та керівники. Проектом керує КП “Київбудреконструкція” на чолі з Анатолієм Сульдіним, якого в 2023 році тимчасово усував з посади мер Віталій Кличко через розслідування щодо ремонтів ліфтів.
Без модернізації станції загрожує катастрофа
Як повідомляв Інформатор, можливі катастрофічні події у разі масштабного прориву мулових полів Бортницької станції аерації описав очільник Деснянської РДА Максим Бахматов. Він згадав, що за десяток років, відколи об’єкт отримав статус аварійного, місто не вжило жодних заходів для уникнення неприємностей. І акцентував: у місті на 3 млн мешканців (ще з 2 млн, які користуються БСА з навколишніх регіонів) функціонує лише одна станція, що очищає стоки. Щодня вона обробляє 1,8 млн кубометрів стоків, “це – 700-800 олімпійських басейнів стічних вод щодня”, – для підкреслення зазначив глава Деснянської РДА. І ця система перебуває на межі аварійності.
Також Інформатор повідомляв про те, що мікрорайон Бортничі практично втратив транспортне сполучення з “великою Київською” агломерацією. Селище, яке стало частиною столиці ще у 1988 році, нині страждає від байдужості представників КМДА, які скасували один з основних маршрутів громадського транспорту. Йдеться про автобус №474, що курсував між Бортничами та станцією метро “Харківська”.