Смерть підприємиці стала останньою краплею: бізнес Києва вимагає зупинити мафоцид

Київські підприємці направили колективне звернення до мера Києва з проханням переглянути політику щодо регулювання тимчасових споруд. Люди, які багато років працювали в роздрібній торгівлі та опинилися без роботи, сподіваються на підтримку від влади. Бізнес-спільнота також пропонує конкретні кроки для виходу з кризи.

Підприємці столиці, серед яких власники знесених МАФів, об’єдналися в колективному зверненні до міського голови Віталія Кличка. Ініціатором цього звернення стала Тетяна Петренко, голова громадської організації “Київський міський комітет порятунку бізнесу”. Останньою краплею в конфлікті стало випадок із загибеллю підприємниці та активістки Земфіри Торохтій, яка, за словами Тетяни Петренко, не витримала тиску після знесення п’яти її кіосків у липні. Жінка пережила інсульт і померла після тижневого перебування в реанімації.

“Вона була не лише підприємцем, а й правозахисницею. Людиною, яка не боялася боротися за свої права і права інших. Вона не витримала тиску, демонтажу та байдужості системи. Її тимчасові споруди були знесені один за іншим, і з ними зруйнувалося все, що складало її життя”, – підкреслила Тетяна Петренко.

У пам’ять про колегу та задля права на працю підприємці вирішили об’єднатися і створити звернення до міського голови. У документі пропонується запровадити тимчасовий мораторій на демонтаж тимчасових споруд, щоб уникнути нових трагедій, а також організувати чесний публічний діалог. Автори звернення наголошують, що мораторій має діяти до ухвалення нового, справедливого рішення Київради, яке забезпечить місця для тих, хто працював чесно, передбачить компенсацію для тих, чия діяльність припиняється, а також захистить соціально вразливі групи.

Серед інших вимог – скликання відкритої наради з представниками профільних департаментів КМДА, головами фракцій Київради і комісії з питань підприємництва, щоб встановити етичні межі регламентів і знайти рішення, що не принижує гідність людей. Ще один пункт звернення – ініціювати нове рішення Київради із механізмом компенсацій або перехідного періоду для тих, хто працював законно, сплачував податки та мав діючі дозволи; а також з огляду на захист тих, хто виживає завдяки торгівлі в МАФах. Підприємці просять створити робочу групу за їхньої участі для напрацювання таких механізмів.

Підготовлений ними проект рішення деталізує пропозиції, зазначає КиївВлада: мораторій має охоплювати тимчасові споруди з чинними документами станом на 24 лютого 2022 року – на період воєнного стану та протягом шести місяців після його закінчення. Договори пайової участі для таких об’єктів пропонується автоматично продовжити на цей самий термін. Робоча група при КМДА має включати представників влади, депутатських фракцій, Громадської ради та підприємців у рівних частка.

Це вже не перша ініціатива представників малого бізнесу бути почутими. На початку літа сотні власників кіосків і павільйонів зібралися під КМДА і вимагали зупинити масові демонтажі та аукціони з непідйомними для власників МАФів цінами. Люди тримали плакати “Кличко, ти в курсі, що у нас війна?” і “Припиніть демонтажі – не руйнуйте наш бізнес під час війни”. Міська влада до діалогу не вийшла, а демонтажі тривають і досі.

До Prozorro.Продажів КМДА вдавалася ще на початку 2024 року: які локації продавали бізнесу

Нагадаємо, в середині березня 2025-го Інформатор повідомляв, що КМДА уклала новий меморандум про співпрацю з Prozorro.Продажі. Одночасно місто здало в оренду 9 локацій під тимчасові споруди в Печерському районі Києва — дохідність усіх за місяць складе понад півмільйона гривень, а якщо підрахувати загальну суму за 5 років, вона складе вражаючі 28,5 млн. Тим часом, із майже 200 локацій у “найцентрішому” районі столиці залишилося вільними лише 30.

Між тим, ми зазначали, що до залучення системи Prozorro.Продажі місто вдавалося ще на початку лютого 2024 року. Тоді КП “Міський магазин” оголосило про проведення торгів на право розміщення атракціонів у Києві. В системі були опубліковані оголошення щодо 61 локації, і мінімальна ціна тоді починалася з 25 тис. грн з ПДВ.