Відносини з туалетами у київському метро, зокрема їх доступність для пасажирів, входять у нову фазу. Протягом всього чотирьох днів понад півтори тисячі мешканців Києва підписали електронну петицію з вимогою надати можливість відвідування вбиралень у підземці. Однак всі попередні спроби завершувалися невдачею, і ця ініціатива, на жаль, має великі шанси на провал, хоча активісти цього ще не усвідомлюють.
Цілком ймовірно, що нова петиція виникла через певний ланцюг подій. Кияни, які ховаються в метро від обстрілів, мають доступ до туалетів у цей час. А потім, під час звичайної поїздки, вже без тривог, вони стикаються з проблемою відсутності можливості скористатися вбиральнею. Цю ситуацію підкреслює авторка петиції, Дарина Якушко, зареєстрованої 15 липня на Офіційному порталі Києва.
“Метро щодня приймає тисячі пасажирів, але відвідування вбиралень для них залишається практично неможливим, за винятком повітряних тривог. Ця ситуація спричиняє серйозні незручності для пасажирів, особливо враховуючи тривалі пересадки та поїздки між районами,” – зазначає вона.
Крім того, авторка зазначила, що туалети на всіх станціях вже є, але вони призначені лише для працівників. Вона пропонує відкрити доступ до вбиральні на кожній станції метро й ввести невелику плату за користування – 5–10 грн, щоб забезпечити їх обслуговування та чистоту.
Логіка авторки зрозуміла: якщо в час надзвичайних ситуацій дозволяють користуватись цих туалетами, чому не зробити це звичайною практикою? Цю думку вже підтримали понад 1500 киян, однак для розгляду петиції в органах влади потрібно вчетверо більше підписів.
Метро не готове надати залізничні туалети пасажирам
Можливо, нинішня петиція має кращі перспективи “посунути” використання службових туалетів для звичайних громадян, а не лише для працівників підземки. Адже вже є приклад: під час війни вбиральні активно використовують під час тривог, і це не призвело до катастрофи. Водночас, на початку 2024 року аналогічну петицію розглянули і відхилили, хоча у той час туалетами вже користувалася велика кількість людей.
Всі попередні спроби також закінчились невдало: авторам відповідали, що в метро туалети для пасажирів не передбачені проєктом. А службові туалети не розраховані на великий потік людей. Наприклад, наприкінці вересня 2022 року на ще одну ідентичну петицію було вказано, що облаштування “санітарних вузлів” на існуючих станціях метро поки не планується. Причина у тому, що державні будівельні норми, які діяли на момент їх будівництва, не передбачали туалетів – наразі ті, що є, призначені для працівників.
З урахуванням звернень громадян і наказу одного з міністерств, міська влада обіцяла, що під час проєктування та будівництва нових станцій, а також під час реконструкцій, санітарні вузли будуть улаштовані. Вони можуть бути або на території вестибюлів, або в підземних переходах, або ж на поверхні. Однак з 2022 року кияни не бачили ані нових станцій, ані реконструкцій – зокрема, мова йде про метро на Троєщину та Виноградар!
Разом з тим, можливість облаштування вбиралень існує на деяких центральних станціях “червоної” лінії метро, наприклад, на станції “Хрещатик”. Однак, як пояснювала колишня прессекретарка КП “Київський метрополітен”, Наталка Макогон, використання туалетів не розглядалося через короткочасність поїздок. Вона також підкреслила, що для облаштування декількох кабінок необхідна буде повна перебудова станцій. Якщо ж мова йде про надзвичайну ситуацію або про потреби батьків із маленькими дітьми, пасажири можуть звертатися до співробітників на станціях.
“Наші співробітники готові допомогти і відвести їх до службових toiletів. Але я підкреслюю, що для масового використання туалети не призначені,” – зауважила Наталка Макогон.
Архітектор метро на Троєщину висловлює сумніви щодо його будівництва за Кличка
Нагадуємо, що архітектор-проєктант столичного метро, Валерій Гнєвишев, висловлював сумніви про те, що за Віталія Кличка розпочнеться будівництво метро на Троєщину. Він зазначає, що проєктна документація для перших п’яти станцій Подільсько-Вигурівської лінії метро Києва була розроблена інститутом Укрметротонельпроєкт і передана меру Києва. Крім цього, були готові креслення для інших станцій гілки, проте Віталій Кличко заборонив ці наробітки, віддавши наказ на переробку креслень.
Також Інформатор повідомляв, що столичне метро оновлює голосові оголошення у вагонах. Нові радіокомплектуючі для потягів коштуватимуть близько 4 млн грн і з’являться до кінця 2026 року.