Київська влада підтримала петицію з вимогою запровадити безготівкову оплату проїзду на маршрутах приватних перевізників. Вже складно порахувати, яка за рахунком це була вимога, втім, схвалили її вперше. Невідомо, що підштовхнуло таке рішення, але це вдалий шанс для влади “залишитися в білому”, а відповідальність у разі невдачі перекласти на перевізників і КМВА.
Петиція, що була створена 27 січня, вже наприкінці березня зібрала понад 6 тисяч підписів, а 15 квітня отримала схвальну відповідь від Кличка. Вона оприлюднена на офіційному порталі Києва і містить висновок, що безготівкова оплата в маршрутках “сприятиме покращенню якості пасажирських перевезень, поліпшенню якості надання транспортних послуг, і відповідає вимогам сьогодення”. Звісно, не пояснюється, чому всі багаточисленні попередні петиції не відповідали цим вимогам.
Загалом відповідь дуже розмита: тут нагадують, що автоматизована система обліку оплати проїзду (АСОП) в міському пасажирському транспорті була створена ще 2018 року. І що не передбачено обмежень відносно форми власності перевізників. І що АСОП технічно та технологічно готова до приєднання всіх перевізників, що підтвердив один-єдиний експеримент з маршрутками у 2023 році.
Щоправда, ніхто не згадує, як саме проходив цей експеримент, результати якого громадськість так і не дізналася. Його, нагадаємо, проводили на маршруті №444 (ст.м. “Звіринецька” – вул. Метрологічна) у травні-липні 2023-го, встановив тоді на маршрутках валідатори. Але наприкінці власники маршруту відмовилися розповідати пресі про результати, мотивувавши це тим, що валідатори, буцімто, “часто ламалися”, а згодом зняли усю техніку з автобусів.
А наприкінці 2023 року у відповідь на чергову петицію, що зібрала необхідну кількість голосів, у КМДА повідомили, що зробили все можливе для встановлення валідаторів у маршрутках, але перевізники проти. Тож, цього разу історія може повторитися, і в пануванні “кешу” в маршрутках винна буде, звісно, не влада, а приватні перевізники. А в тому, що вони знову будуть проти, можна не сумніватися, адже без валідаторів неможливо підрахувати ані пасажиропотік, ані дотримання графіку, ані обсяг заробітків.
Нарешті, є ще один момент у цій “схвальній” петиції, який ненав’язливо відсилає до КМВА, точніше, до її рішення від грудня 2022 року. Згідно з ним автоматизована система обліку оплати проїзду функціонує у дослідному режимі на період дії воєнного стану плюс ще дев’ять місяців з дати його припинення чи скасування. Тож, поки все має такий вигляд, ніби дозвіл Кличка запровадити новий сервіс навряд чи призведе до реальних кроків.
Усі київські маршрутки можна переобладнати для безготівкової оплати за проїзд до кінця року
Інформатор розповідав, що в Києві Цифровому кажуть, що готові співпрацювати з перевізниками задля якнайшвидшого впровадження нового сервісу. В теорії знадобиться декілька місяців на розробку й інсталяцію системи, втім, є велике питання через небажання самих маршрутників виходити з кешових розрахунків. Загалом питання встановлення й підключення валідаторів у маршрутках столиці має дві складові: перша – технічна можливість, друга – юридична складова, плюс бажання самих перевізників.
І якщо цей процес таки буде запущений (і на маршрутників “натисне” керівництво міста – байдуже, цивільне чи військове), то на підключення валідаторів підуть місяці. Аби система почала працювати повноцінно й на всіх маршрутах у столиці, потрібен час до кінця року.
Також ми розповідали про те, що водії маршруток у Києві користуються електронним сервісом від “Києва Цифрового”, який дозволяє їм побачити, де на маршруті їдуть автобуси чи тролейбуси. Хитрі маршрутники випереджають комунальний транспорт, і, їдучи перед ним, “пилососять” зупинки громадського транспорту, збираючи пасажирів, що чекають там.