У Києві на вул. Хорива у Подільському районі сфотографували унікальне авто. Йдеться про Chevrolet Caprice 1990 року випуску, що належало покійному бізнесменові та народному депутату Євгену Щербаню. Його разом з дружиною, а ще авіамеханіком, бортовим інженером та інспектором аеродромної митниці розстріляли у 1996 році на виході з літака у Донецькому аеропорту. За іронією, Щербань не встиг дійти саме до цієї машини, броньованої від потрапляння куль – вона чекала на Щербанів біля трапа літака.
Перший олігарх незалежної України
Автівку Chevrolet Caprice 1990 року чорного кольору сфотографував у Подільському районі київський пам’яткоохоронець Дмитро Перов. На ній досі встановлені ті самі номери старого зразка, що й у день замаху на колишнього власника: 170-60 КВ. Саме на цих номерах авто було у роковий день, коли у Донецькому аеропорту розстріляли родину її власника, Євгена Щербаня, та трьох співробітників аепопортових служб і льотної команди.
Варто нагадати, ким був Щербань для тогочасної України. Саме тривав період накопичення першого капіталу – майбутні надбагаті донетчани Рінат Ахметов та Сергій Тарута ще заробляли свої мільйони. А всевладний у 2010-х Дмитро Фірташ був ще дрібним бізнесменом у Чернівцях: розводив песців і троянди, вирощував на продаж помідори. Щербань швидко розбагатів, ставши одним з перших та найбільш ефективних кооператорів 1990-х: заснований ним кооператив “Прогрес” показав приголомшливі фінансові результати, і скоро бізнесмен організував вже корпорацію “АТОН”.
Щербань перетворився на мільйонера неймовірно швидко. Бізнеси, до яких він був дотивним, ставали “золотими”: СП “Гефест”, фірми “Фінансист”, “Аметист” тощо виходили на ринок і одразу показували результат. У 1994-му він став народним депутатом – був обраний від округу у Волновасі. Якими саме сумами володів донетчанин, невідомо, проте його спосіб життя говорив про надприбутки. Так, у свій останній політ Щербань відправився з Москви, де був на ювілеї Йосипа Кобзона на приватному літаку Як-40.
Власне, політик цілком підпадав під визначення “першого олігарха” незалежної України. Звісно, такій поважній людині потрібен був відповідний статусу автомобіль, що водночас забезпечував би комфорт, підкреслював статус і був безпечним у лихі часи. Chevrolet Caprice виготовили й доставили до країни на особисте замовлення Щербаня, він був броньований (правда, за яким саме класом, невідомо – втім, принаймні постріли з пістолета мав витримати).
До рятівного Chevrolet Caprice не дійшов пару метрів
На старих світлинах, фотохроніках та навіть на архівних відео, зроблених з місця розстрілу родини Щербанів у Донецькому аеропорту 3 листопада 1996 року фігурує саме ця автівка. Щербані якраз спускалися з трапа літака, коли з’явилися двоє кілерів – росіянин Вадим Болотський та його спільник Геннадій Зангеділі. Другий відкрив хаотичний вогонь по екіпажу літака й співробітникам аеропорту, вразивши трьох людей, а Болотський стріляв по подружжю Щербанів прицільно, вразивши обох.
Так вийшло, що до безпечної (відносно) автівки обоє не дійшли якихось пару метрів – Caprice чекав на власників просто біля трапа на льотовищі. Гучний замах на політика і першого українського олігарха збурив суспільство. У замовленні звинувачували по черзі Рената Ахметова, Віктора Януковича (він саме був тоді призначений першим заступником голови Донецької ОДА), Юлію Тимошенко. Олігарх Дмитро Фірташ притримувався думки про те, що Щербаня замовив екс-прем’єр Павло Лазаренко. Зрештою, замовників так і не знайшли, а кіллера Болотських засудили до довічного ув’язнення – він відбував покарання у Луганській колонії, та у 2014-му зник з неї у результаті штурму бойовиками “ЛНР”.
А от автівка, що так і не дочекалася на своїх власників, відтоді зникла. Її періодично бачили у Донецьку, а з початку війни – вже у Києві, поблизу урядового кварталу, готеля “Салют”. Не виключено, що нею користувався один з синів політика (їх у подружжя Щербанів двоє – Руслан та Євген). Як видно з фото, роки не мають влади над якісним американським автопромом: свого часу Chevrolet Caprice був символом потужності та міці – саме їх у повноприводній комплектації (саме така була в Щербаня) замовляли для поліції у США.
Цікаво, що 5 років тому саме цю автівку виставляли на продаж у Києві. Її власник оцінив раритет у 15 тисяч доларів, а судячи зі світлин, Caprice брав участь у автофестивалі Old Car Land (тоді проводився на території авіаційного музею в Жулянах). Та чи була автомобільна легенда продана – невідомо: оголошення згодом видалили з системи. Прикметно, що автівка й досі на старих номерах, тих самих, з 1996 року: саме на них вона фігурує на світликах фотозвіту міліції про розслідування стрілянини у Донецькому аеропорту.
Унікальний пікап GMC у “дворику з воронами” та механізм утилізації старих автівок у Києві
Нагадаємо, раніше Інформатор розповідав, що у “дворику з воронами”, що на вул. Рейтарській у Києві, сфотографували унікальне авто. Йдеться про GMC 1000 Wideside Pickup Truck, що випускався у США з 1960 по 1966 роки. Така знахідка є рідкістю навіть для самих Сполучених Штатів, втім, з якою метою раритет привезли до Києва, поки невідомо.
Також ми писали про те, що у Києві готуються вивозити з дворів старі занедбані автівки. Ми описували саму процедуру визначення того, чи є авто “покинутим”, і зазначали, що власники зможуть повернути свій транспорт – але після сплати певної суми в бюджет міста.