Чистота та простір навколо станції метро “Академмістечко” не залишаться надовго – незабаром тут розпочнеться масштабне “будівництво”, якого не очікували місцеві мешканці. Люди сподівались на появу зелених зон чи зручних транспортних розв’язок, про які мова йде вже понад шість років, проте забудова підкралася непомітно. Звичайно, все це подається під виглядом реконструкції – порожні місця в Києві не залишаються без уваги.
15 вересня 2025 року міський голова Києва Віталій Кличко підписав розпорядження про реконструкцію комплексу станції метро “Академмістечко”, про що повідомив столичний урбаніст Сергій Пасюта. Документ передбачає проведення будівельних робіт у 2025-2027 роках без зміни геометрії фундаментів, але з участю приватного інвестора. У КМДА це формально подають як реконструкцію транспортного об’єкта, хоча насправді йдеться про будівництво торгово-розважального центру, який охоплюватиме виходи зі станції метро.
Проект реалізовуватиме ТОВ “Гротто” – компанія, яка вже тривалий час орендує ділянку біля метро, бенефіціаром якої до недавнього часу був народний депутат від ОПЗЖ Вадим Столар. Ця ділянка належить громаді міста, і Київрада у 2024 році продовжила її оренду для компанії на ще п’ять років. Тобто, є достатньо часу для реалізації будівельних робіт. Фінансування реконструкції буде здійснено за рахунок інвестора, а по завершенню об’єкт обіцяють передати в комунальну власність.
Плани на будівництво торгового центру відомі вже кілька років. Ще у 2019 році в інтернеті з’явилася візуалізація проекту ТРЦ під назвою “Тандем”, що розроблялася для ділянки на перетині проспекту Академіка Палладіна та вулиці Єфремова. У документах йшлося про багатофункціональний комплекс, що включатиме центр дозвілля, паркінг і диспетчерську громадського транспорту, проте проект до цього часу так і не був офіційно представлений.
Цілком серйозна підготовка до будівництва розпочалася у 2024 році із демонтажу майже 150 МАФів, що десятиліттями оточували виходи з метро. Цей процес тривав понад пів року, супроводжуючись численними скандалами та опором. Коли територію розчистили, місцеві мешканці сподівались, що тут з’явиться зелена зона або громадський простір, проте побоювались, що все закінчиться новим житловим комплексом або ТРЦ.
У 2019 році тодішній керівник “Київавтодору” Олександр Густєлєв стверджував, що жодне будівництво на цій території не може починатися без реалізації транспортної розв’язки. Планувалося, що вона з’явиться в районі проспекту Палладіна і бульвару Вернадського. Було навіть розроблено два варіанти естакад, проте жоден з проектів, на відміну від ТРЦ, так і не було реалізовано.
Щодо майбутньої “реконструкції” комплексу станції “Академмістечко”, згідно з підписаним розпорядженням, виходи з метро залишаться у тих самих межах, проте будуть інтегровані в майбутній торговий центр. Це означає, що прямого виходу на вулицю більше не буде – пасажири переходитимуть через приватний комерційний об’єкт. У документі також не зазначається про облаштування безбар’єрного доступу, зокрема ліфтів, що викликає занепокоєння серед активістів і громадських організацій.
У ГО “Пасажири Києва” наголошують, що попередній досвід забудови над станціями метро, зокрема на “Героїв Дніпра”, продемонстрував ризики протікань, проблеми з евакуацією та необхідність тимчасового закриття станцій у разі надзвичайних ситуацій у ТРЦ. На “Академмістечку” – одній з найзавантаженіших станцій столиці, такі обставини можуть створити серйозні транспортні проблеми для мешканців. Поки що проєкту реконструкції немає, але активісти обіцяють контролювати ситуацію, щоб це не стало джерелом незручностей для пасажирів.
На місці занедбаних будмайданчиків кияни пропонують створювати парки
Нагадуємо, що нещодавно набрала популярності петиція з вимогами демонтувати занедбаний будмайданчик біля ст.м. Осокорки у Дарницькому районі столиці. Торговий центр там почали будувати ще у 2020 році, прикриваючи це оголошенням “реконструкції шляхом перекладання тепломережі”. Відтоді будівництво заглухло, а пішохідний маршрут до виходів №5 та 6 з метро перекритий для мешканців вулиць Чавдар, Русової та Ващенка (також для частини будинків по просп. Бажана).
Також ми повідомляли, що у Києві підтримали петицію на створення Центрального парку на місці колишнього трамвайного депо у самому центрі, поблизу вулиць Антоновича та Ділової. Наразі там знаходиться покинутий будмайданчик із котлованом, який затоплений підземними водами – місцина більше нагадує зелену оазу посеред міста. Урбаністи впевнені, що парк чи сквер у цьому районі є нагальною потребою для киян, адже їм просто немає де відпочивати.
