Вирішити проблему чужими руками: КМДА закликає власників паркінгів перетворити їх на укриття

Зростаючі атаки на Київ, які стали частими в останній час, підвищують актуальність питання нестачі укриттів. Люди часто витрачають години на пошуки сховища під час тривоги — і, на жаль, безрезультатно. Тепер місто пропонує рішення, яке мало б діяти ще раніше: використати паркінги для захисту жителів Києва.

У зв’язку з загостренням численних атак на столицю України, відсутність укриттів стає дедалі більш серйозною проблемою. У ситуації, яка потребує термінового вирішення, міська адміністрація шукає швидкі способи реагування, “збільшуючи кількість захисних структур” за рахунок наявної інфраструктури — приватних підземних паркінгів. Таку ініціативу оголосили в КМДА 25 червня 2025 року.

Директор департаменту муніципальної безпеки КМДА Роман Ткачук зазначив, що ці приміщення належать до споруд подвійного призначення згідно з Кодексом цивільного захисту України, як і підземні переходи та заглиблені станції метро. Багато мешканців новобудов вже встигли оцінити їх як порятунок — під час тривог люди зазвичай ночують у своїх авто, залишаючи там простір для постелі, води, їжі та інших необхідних речей. Проте доступні лише ті паркінги, які “зареєстровані”.

Згідно з чинними нормами, навіть якщо паркінг повністю придатний для укриття, місто не має права включити його до переліку захисних споруд без згоди власника. Саме тому КМДА закликає балансоутримувачів подавати заявки, щоб приміщення могли бути перевірені, і в разі відповідності вимогам безпеки внести їх до міської карти укриттів. Якщо власник не подасть заявку, він не зобов’язаний відкривати доступ під час тривоги.

За інформацією Романа Ткачука, у Києві існує 461 підземний паркінг. Більшість з них вже пройшла перевірку і позначена на мапі, але для повного охоплення власники чи управителі ще повинні подати заявки до районних адміністрацій. Місто не може безпосередньо включати паркінги до переліку захисних споруд.

Однак, кияни висловлюють скептицизм щодо цієї ініціативи: у коментарях під постом КМДА багато обурюються, що замість самостійної перевірки потенційних укриттів, влада знову перекладає відповідальність на громаду. І більшість не вірить, що з цих закликів до власників паркінгів що-небудь вдасться реалізувати. Проблема вже довготривала — після атак 17 та 23 червня жителі масово скаржилися на відсутність доступних укриттів як у приватному секторі, так і в спальних районах.

Проте кияни мають пам’ятати: якщо стоянка вже включена до офіційного переліку укриттів і позначена на міській карті, власник зобов’язаний надати доступ під час повітряної тривоги. У разі порушення цього правила потрібно терміново звернутися до служби 102 — правоохоронці мають оперативно реагувати. Перевірити, чи є конкретний паркінг офіційним укриттям, можна також у застосунку “Київ Цифровий” або на Мапі укриттів.

Кияни звернулися до Ткаченка з питаннями про укриття в умовах їхньої відсутності

Нагадаємо, що Інформатор вже писав про те, як після атак 17 та 23 червня мешканці столиці залишали звернення до голови КМВА Тимура Ткаченка у соцмережах. Він на початку 2025 року обіцяв зробити укриття пріоритетом своєї діяльності, публічно критикуючи міську владу за повільну реакцію. Але натомість кияни поки що отримують лише інформаційні кампанії. Як відзначають самі мешканці, цього недостатньо — адже в умовах війни важливо не тільки гасло, а й реальна забезпеченість укриттями, які дійсно функціонуватимуть під час тривоги.

Також ми згадували про те, що власників занедбаних автомобілів попереджають перед евакуацією з доріг та внутрішньоквартальних проїздів. Із цією метою під “двірники” таких машин кладуть папірці від районної адміністрації з контактними даними та поясненням щодо евакуації, якщо автомобіль не буде перепаркований. Цікаво, що у поясненні роз’яснюється, що саме вважається “покинутими” автомобілями, але далеко не всі автівки, чиї власники отримали попередження, відповідають цим критеріям.