У Києві відбулася перша велика дискусія щодо роботи громадського транспорту під час повітряних тривог. Питання було зрушено “з мертвої точки” після того, як новопризначений очільник КМВА Тимур Ткаченко визначив його пріоритетним у своїй роботі. А зважаючи на кількість петицій та величезне обурення киян через неможливість дістатися в одного берега на інший, ця проблема є наразі найгострішою у Києві.
Круглий стіл на тему “Забезпечення надійної роботи громадського транспорту під час повітряних тривог у Києві” відбувся 29 січня в агентстві “Укрінформ”. У ньому взяли участь очільник КМВА Тимур Ткаченко, депутати Київради, представники громадськості, посадовці, що безпосередньо відповідають за роботу транспорта у столиці. Зокрема, заступник Кличка Михайло Поворозник, який повідомив про чималі збитки міського бюджету через “параліч” роботи комунального транспорту.
За словами чиновника, у 2024 році на транспортні дотації було перераховано 8 млрд грн, у 2025-му поки заплановано 9 млрд грн, втім, розраховують на 11 млрд грн. При цьому Поворозник відстоює позицію свого шефа – транспорт має зупинятися, а люди під час тривоги повинні перебувати в укритті. І за те, що пасажири, на щастя, досі не постраждали, треба подякувати прийнятим рішенням (тобто забороні роботи транспорту) і Богу.
Втім, Ткаченко, коментуючі дискусію, яка поки не дала результатів, зауважив, що економічні обґрунтування і те, скільки місто втрачає коштів від зупинки транспорту, є ключовим моментом. Відповідаючи на запитання журналістів телеканалу Новини Live, він звернув увагу на те, що давно обурює киян, а саме на роботу приватних маршруток. Адже коли весь транспорт зупиняється, вони продовжують курсувати, заробляючи на всіх, кого вигнали з трамваїв, тролейбусів та метро.
“Якби це рішення виконувалося у повному обсязі, і зупинявся не тільки комунальний, але й приватний транспорт, це, напевно, мало б сенс. І я вважаю, що всі мають сьогодні переглянути це рішення та знайти оптимальний варіант, який би підходив киянам. І ми маємо прислухатися до них і знайти рішення в дискусіях – це не може бути рішення однієї особи. Коли я сьогодні з’ясував, що рішення про заборону було колегіальним, жоден з тих, хто голосував за нього, не зміг надати ані документи, які б підтверджували його ефективність, ані аналітику”, – повідомив Ткаченко.
А те, що нарешті почалася дискусія, на думку очільника КМВА, дуже добре. І вони мають проводитися, аби ті, хто відповідає за роботу транспорта в місті, спілкувалися з небайдужими та професіоналами. Адже тільки так можна прийняти зважені та збалансовані рішення, і це питання не має бути заполітизованим.
Щодо заступників Кличка, які продовжують відстоювати заборону роботи транспорту під час тривог, за словами Ткаченка, так рішення мають бути аргументованими. Він під час палких дискусій почув і логічні аргументи, і суцільні емоції.
“Але ж тут немає бути емоцій, головне – це комплексний підхід на підставі конкретних даних та аналітики. Втім, жодних аналітичних даних під цю заборону не було – існує лише саме рішення. Мають висловити свою думку люди, які відповідають за безпеку – ДСНС, поліція, військові структури, а потім вже треба приймати колегіальне рішення”, – наголосив очільник КМВА.
За відсутності аргументації з боку опонентів він залишається на своїй позиції – існуюче рішення про тотальну заборону транспорту слід переглянути, враховуючи всі обставини, які сьогодні існують. І в першу чергу, треба керуватися питанням безпеки киян. Втім, не забув кинути камінчик в город Кличка, зауваживши, що петиції потрібно розглядати фахово, в експертному середовищі, з профільними структурами, а не просто приймати рішення – так або ні. І якщо “ні”, то пояснювати киянам, чому саме.
Київ залишається єдиним містом в Україні, де під час тривог не працює громадський транспорт
Як повідомляв Інформатор, наземний комунальний транспорт у Києві зупиняється на час повітряної тривоги з 1 серпня 2022 року. Тоді це рішення прийняла Рада оборони Києва, колегіальний орган, що складається з трьох десятків посадовців. “Головну скрипку” у ньому відіграють міський голова Віталій Кличко та очільник КМВА – на момент прийняття рішення ним був Микола Жирнов, але коли 24 жовтня 2022-го його замінив Сергій Попко, він радо підтримав рішення про зупинку транспорту.
Станом на січень 2025 року, Київ є єдиним містом у країні, де під час тривог не працюють ані наземні ділянки метро, ані інший комунальний транспорт. Приватні маршрутки при цьому продовжують курсувати, “піднімаючи” надприбутки, оскільки саме на них пересідають пасажири з автобусів і трамваїв. Міська влада пояснювала це відсутністю важелів впливу на приватних перевізників – саме цей аргумент називав у інтерв’ю перший заступник міського голови Микола Поворозник наприкінці 2023 року.
Також ми писали, що новопризначений очільник КМВА Тимур Ткаченко повідомив перелік питань, які збирається виносити на найближче засідання Ради оборони Києва. Йдеться про найбільш наболіле питання для столиці – зупинку громадського транспорту під час повітряної тривоги. І саме це є одним з найбільших сподівань киян у зв’язку з призначенням Ткаченка. Цю ініціативу обговорюють у соцмережах, і на неї покладають надії як у депутатському корпусі (звісно, коли йдеться про опозиційну у Київраді “Слугу народу”) та громадському середовищі.