З жиру бісяться: у продаж надійшов банан за мільйон доларів

Вірусне мистецтво із зображенням банана, прикріпленого до стіни, знову в центрі уваги, оскільки Sotheby’s готується виставити його на аукціон за неймовірну суму. 20 листопада на аукціоні в Нью-Йорку всесвітньо відому й навіть скандальну інсталяцію Мауріціо Каттелана з приклеєним клейкою стрічкою до стіни бананом продадуть за суму від одного до 1,5 мільйона доларів, повідомляє The Guardian. 

Учасник, який переможе, отримає банан, рулон клейкої стрічки, сертифікат автентичності та інструкції щодо встановлення роботи. Таким чином, скандальна інсталяція італійського художника з тропічним фруктом, створена в трьох варіаціях,  знову ставить у центр уваги примарну цінність мистецтва.

Ось так скромно виглядає цей щалено дорогий витвір мистецтва!

Робота Каттелана під назвою “Комедіан” дебютувала на ярмарку Art Basel у Майамі у 2019 році, де її оцінили в 120 тисяч доларів. Тоді вона потрапила в заголовки газет по всьому світу й викликала дискусію про природу мистецтва та його цінність. Ці розмови підживлювало зізнання художника про те, що він придбав банан із продуктового магазину в Маямі приблизно за 30 центів (десь 14 гривень).

Бананова драма стала вірусною, коли нью-йоркський виконавець Девід Датуна зняв і з’їв банан, який потім замінили. У травні 2023 року робота знову потрапила в новини після того, як південнокорейський студент мистецтва повторив трюк Датуни, вийнявши та з’ївши банан в Сеульському музеї мистецтв Leeum.

Наприкінці 2023 року інсталяцію Comedian виставили в Національній галереї Вікторії в Мельбурні в рамках виставки – вже без нещасних випадків.

Хто такий Мауріціо Каттелан 

Автора інсталіцяї з бананом називають провокатором. Так, у 2016 році він встановив повністю функціонуючий унітаз із чистого золота в Гуггенхаймі та назвав його Америкою. В 1999 році він приклеїв свого арт-дилера до стіни на відкритті власної виставки “Ідеальний день”. Для попередньої виставки він переконав свого французького дилера одягнутись у костюм фалічного кролика.

“Туалет Каттелана висміював одержимий грошима світ мистецтва, будучи потенційно більш цінним через сировину, ніж через концепцію”, – сказав у 2019 році арт-критик Джонатан Джонс.

Банан – так само жарт, проте тут все навпаки, оскільки сировина нічого не коштує, а ідея говорить про те саме. Однак, сам художник сказав, що робота “не була жартом”.

“Це був щирий коментар і роздуми про те, що ми цінуємо. На мистецьких ярмарках панує швидкість і бізнес, тому я побачив це так: якби мені довелося бути на ярмарку, я міг би продати банан, як інші продають свої картини”, – зізнався автор роботи, вочевидь, натякаючи на те, що ділки від мистецтва та його прихильники нині більше цінують в ньому гроші, а не саме мистецтво.

Не просто банан, а цілий “шедевр”

У своїй нотатці до каталогу аукціонний дім описує Comedian як “шедевр”, який нібито одноосібно спонукав світ переглянути те, як ми визначаємо мистецтво та цінність, яку ми шукаємо в ньому.

Критики порівнюють цю роботу з трьома виданнями скульптури “Кролик” Джеффа Кунса. Та побила рекорди продажів, коли пішла з молотка за 91,1 мільйона доларів США в травні 2019 року. 

Джеф Кунс та його кролик.
Джеф Кунс та його кролик.

А також серією трафаретних картин Мерилін Монро Енді Воргола, який, власне, одним з перших і започаткував тенденцію вірусного мистецтва.

Дехто називав цю серію
Дехто називав цю серію “хайпом” на смерті Монро.

Джерело