У Києві триває реставрація літака Як-40, одного з найстаріших представників цього типу в Україні та у світі. Цей апарат є одним із трьох літаків першої серії, з яких розпочалася історія Як-40. Наразі реставратори “оживили” кабіну екіпажу та оновили ліврею радянського “Аерофлоту”.
Про процес відновлення історичного літака Як-40 повідомляє Державний музей авіації ім. О.К. Антонова. Йдеться про борт під номером “СССР-87683”, який до цього часу зберігався на території музею в Жулянах і перебував у занедбаному стані. Однак музейники, враховуючи, що цей Як-40 був одним із перших представників цього типу, вирішили відновити його.
“Наш експонат — це один із трьох літаків першої серії, з яких і почалася історія Як-40. Загалом було випущено 60 серій і побудовано 1013 літаків цього типу, але лише одиниці збереглися в такому ранньому варіанті”, — зазначили у Держмузеї авіації.
Кабіна екіпажу вже виглядає так, ніби Як-40 готується до зльоту. Фото: Державний музей авіації ім. Антонова
Експерти зазначають, що літак має конструктивні та компонувальні відмінності від більшості серійних моделей Як-40 і має унікальну ранню ліврею “Аерофлоту”, яка також була відновлена. Літак виглядає так, ніби він готовий до зльоту, хоча музейники спочатку зосередилися на відновленні приладів та обробці внутрішнього оснащення.
“На даний момент завершено реставрацію кабіни екіпажу. Цей етап також включав відновлення електроживлення, що дозволило відновити освітлення та частину приладів — тепер вона знову виглядає готовою до польоту”, — повідомляють в музеї.

У подальшому плану — реставрація пасажирських крісел та інших частин інтер’єру, а також остаточне фарбування літака. Вже зараз видно результати музейного проєкту — літак починає виглядати так, ніби він готовий до зльоту. При відновленні використовуються нові технології реставрації та нестандартні методи, які буде застосовано і в майбутніх проєктах.
Державний музей авіації ім. О.К. Антонова також розповів, що літак під номером “СССР-87683” здійснив свій перший політ у 1968 році. Після цього він експлуатувався в Кіровоградській Школі вищої льотної підготовки (тепер Льотна академія у Кропивницькому) і з 1971 року служив навчальним посібником автополігона КАІ в Києві, займаючись підготовкою студентів в авіаційній техніці. У 2020 році літак був доставлений до музею авіації, де розпочалася його поступова реставрація.
Де можна побачити літак, біля якого розстріляли першого українського олігарха Євгена Щербаня
Нещодавно було повідомлено про ще один літак Як-40, що розташований на 57-му кілометрі траси Київ – Чоп, у селі Юрів. Цей яскраво-жовтий літак став візитівкою ресторанного комплексу Yellow Plane. Але багато хто не знає, що саме цей літак став свідком резонансного злочину 1990-х років. 3 листопада 1996 року в Донецькому аеропорту, при виході з цього літака, був застрелений бізнесмен і народний депутат Євген Щербань разом із дружиною.
Також, недавно ми інформували про перевезення літака Ту-134А-3 авіакомпанії “Україна” вулицями Києва в ніч з 13 на 14 травня 2025 року. Літак, який експлуатувався до 2012 року, обслуговував таких президентів, як Леонід Кучма і Віктор Ющенко. Його транспортували на нову локацію з метою участі у Фестивалі кар’єри, котрий проходив у столиці навесні.
