Здається, це жарт: у Київраді планують безкоштовне метро для користувачів!

На відзначення дня народження київського метрополітену у Київраді знову підняли питання безкоштовного проїзду в підземці. Це вже не перша ініціатива депутата Тараса Козака, який висловлював подібну ідею раніше. Однак, наразі ані керівництво метрополітену, ані столичний транспортний департамент не демонструють готовності до її реалізації. Варто зазначити, що ця пропозиція має своє обґрунтування, адже безкоштовний проїзд, що діє в ряді європейських міст, призводить до збільшення соціальної активності серед населення.

Тарас Козак озвучив можливість запровадження безкоштовного проїзду у київському метро під час пленарного засідання 6 листопада 2025 року. Він наголосив на тому, що метрополітен є збитковим підприємством, де витрати значно перевищують доходи від плати за проїзд. Зокрема, в “воєнні” роки щорічні збитки досягають декількох мільярдів гривень. У 2025 році, за перші шість місяців, доходи склали 830 млн грн при збитках у 2,7 млрд.

“Сьогодні київському метро виповнюється 65 років. На честь цієї дати пропоную ввести безкоштовний проїзд. Зважаючи на величезні збитки і той факт, що доходи їх не покривають, вважаю за доцільне зробити цей крок до завершення воєнного стану,” – висловився Тарас Козак у Київраді.

Депутат зазначив, що дана пропозиція має економічне обґрунтування. Доходи від продажу квитків є незначними, оскільки громада вже покриває частину витрат на проїзд, а собівартість поїздки перевищує її ціну. Місто також витрачає кошти на облік та контроль за оплатою проїзду.

В Європі багато міст пропонують безкоштовний проїзд для своїх мешканців. Найвідомішим прикладом є Люксембург, а також Мальта, де використання громадського транспорту абсолютно безкоштовне. Також є ще 15 міст у Польщі, де пасажири не сплачують за квитки, наприклад, Люблін і Гловно, а в Франції ця модель реалізована у 10 містах, серед яких Комп’єн, Дюнкерк та Кастр. Безкоштовний транспорт також запроваджено у 34 муніципалітетах грецького регіону Аттіка.

В Україні ініціативи щодо зменшення вартості проїзду стикаються зі спротивом з боку транспортників. Є зрозумілі причини для цього: скасування плати за проїзд може призвести до збільшення соціальної активності мешканців, а також зменшення числа автомобілістів. Однак, чиновники, які підписуватимуть документи про скасування плати, бояться наслідків з боку правоохоронних органів через суттєве зменшення доходів КП “Київський метрополітен”. В такому випадку законність стоїть на стороні принципу, що зменшення доходу комунального підприємства вимагає відповідальності.

Дискусія про безкоштовний проїзд тривала з 2020 року – Вітренко

Нагадуємо, що раніше Тарас Козак вже озвучував подібні ідеї, зазначаючи, що у Києві розглядається можливість безкоштовного проїзду в метро для мешканців. Це питання обговорюється ще з листопада 2024 року, проте не досягнуто консенсусу у Київраді. Існує ідея фінансової моделі, що передбачає безкоштовний міський транспорт, яка реалізована в інших країнах, таких як Люксембург, Мальта, та в 15 польських і 10 французьких містах. При цьому, попри підтримку з боку певних депутатів, керівники фінансового та транспортного департаментів КМДА, а також топ-менеджмент Київпастрансу та метрополітену виступають проти цієї ініціативи.