Є деякі речі, які лікарі ніколи не повинні говорити своїм пацієнтам, особливо тим, хто зіткнувся зі складними процедурами або переживає важку хворобу. Дослідники склали список фраз, які медикам слід уникати під час обговорення делікатних питань з пацієнтами та їхніми родинами, повідомляє IFLScience.
Коли ми вразливі, слова мають значення, особливо це відчутно, коли ми хворіємо. Останнє, що ви хотіли б почути від свого лікаря, це якийсь незграбний фаталістичний вислів на кшталт “надії немає”.
Навіть одне слово може спричинити страждання чи страх для пацієнтів та їхніх родин, підірвати довіру до лікаря чи навіть звести нанівець все лікування. За словами психологів, лікар повинен пам’ятати, що досвід пацієнта включає:
- страх,
- відсутність спеціальних знань,
- нереалістичні очікування,
- відчуття болю тощо.
Складні процедури, пов’язані з прогресуючою серцевою недостатністю, раком і термінальною стадією легеневої хвороби, часто вимагають детальних пояснень. Проте так само часто лікарі видаються дещо зверхніми, не бажаючи співпереживати кожному пацієнту. Звідси так звані холодні, нечутливі фрази, які іноді здаються хворим навіть образливими.
Важка хвороба – це не лише фізичні страждання, а й емоційні. Поведінка лікаря, включно з вербальним і невербальним спілкуванням, може посилити або зменшити емоційні страждання, переконані психологи. Тож, щоб пацієнти та їхні рідні почувалися в психологічній безпеці, для медиків виокремили стоп-слова. Цей список створили за допомогою опитувань, і він включає такі фрази:
- Більше ми нічого не можемо зробити.
- Їй/йому/їм не стане краще.
- Боротьба може бути марною.
- Це кружляння по колу.
- Не бачу сенсу.
- Чому ви так довго чекали?
- Куди дивились ваші інші лікарі?
- Не хвилюйтеся зараз про це.
- Вам пощастило, це лише 2 стадія.
- Ви провалили хімію.
Краще сказати щось на кшталт:
- Лікування не принесло бажаних результатів.
- Я хвилююся, що це не матиме задовільних результатів.
- Ви все здолаєте – з вами родина!
- Ми разом подолаємо цю важку хворобу.
- Ми маємо план лікування, і знаємо, що слід робити.
- Ми будемо тримати ваш стан на контролі.
- Наберіться терпіння – воно того варте!
- Добре, що ви опинилися в нашій клініці – тут ви в надійних руках!
- Ваш стан зрозумілий, втім ви також маєте розуміти, що зайва тривога не на користь одужанню.
- Чи є у вас додаткові запитання? – Деяким пацієнтам, за словами психологів, перш за все просто потрібно висловитись.
Команда вважає, що молоді медики мають вивчати стоп-фрази на окремих заняттях. Це, на їхню думку, значною мірою сприятиме підвищенню обізнаності про недоречні слова для лікарів. Старші медичні наставники можуть ділитися своїм досвідом і переказувати його молодим спеціалістам, радять психологи. Адже це зрештою суттєво впливає на процес одужання, переконані вони.