З варшавських вагонів у метро Києва їздить лише кожен третій, інші просто непридатні

Київський метрополітен та КП “Київпастранс” виявилися не надто ефективними у використанні транспорту, переданого як гуманітарна допомога від європейських партнерів. З 60 вагонів метро, які прибули до Києва з Варшави, в експлуатації перебувають лише 20, а з 132 автобусів на маршрутах поки що займають місце лише 60 одиниць.

Цю інформацію розкрили представники київських транспортних комунальних підприємств у відповідь на запити видання LB.ua. Зокрема, у КП “Київський метрополітен” повідомили, що на 23 липня 2025 року експлуатують лише кожен третій вагон з тих, що були передані Києву варшавською підземкою у вигляді гуманітарної допомоги. Що цікаво, вагони, про які з гордістю звітували чиновники, виявилися непридатними для використання на київських лініях.

“Отримані вагони за конструктивними характеристиками не підходять для експлуатації на лініях Київського метрополітену. Станом на 23.07.2025, в експлуатацію введено 20 вагонів метрополітену з використанням кузовів та інших комплектуючих з цих вагонів”, – зазначили у КП “Київський метрополітен”.

Варто зазначити, що доставка цих вагонів до Києва виявилася чималим фінансовим тягарем для міського бюджету — 189,3 млн грн. Таким чином, витрати на транспортування одного вагона становили 3,15 млн грн. У свою чергу, Держаудитслужба наприкінці 2024 року підрахувала, що витрати на транспортування кожного вагона перевищують середні ринкові ціни у 6 разів.

У КП “Київпастранс” також підтвердили, що на столичних маршрутах працювали лише 60 автобусів з 132, отриманих підприємством. Частина з них пішла в депо для формування резерву, 10 одиниць виявилися зламаними та не можуть виїхати на маршрути, а ще 32 автобуси передані іншим організаціям. Найбільше на міських маршрутах використовуються автобуси Mercedes-Benz O530: 54 з них були передані з Німеччини, а ще 21 — з Латвії (деякі з них не могли виїхати на маршрути). Саме ці автобуси найчастіше зустрічали кияни на вулицях міста.

Альтернатива: замість старих вагонів з Варшави можна було б купити 7-8 нових від Крюківського заводу

Нагадаємо, в квітні 2024 року Інформатор провів розслідування, щоб дізнатися, скільки Київ витратив на курсу авторизованих червоненьких вагонів метро. Виявилось, що якщо підсумувати витрати на доставку рухомого складу, який отримали з Варшави, а також витрати на його ремонт і оснащення дорогими комплектуючими, загальна вартість можна співвіднести з ціною 7-8 нових вагонів метро.

Згодом ми з’ясували, що польська компанія PANAS TRANSPORT займалася перевезенням списаних вагонів з Польщі до Києва. Таким чином, підрядник, який співпрацював з КП “Київський метрополітен”, виявився посередником, ймовірно, отримавши добрий прибуток у результаті переплати у 6,3 рази, як встановила Держаудитслужба. Це і стало основною причиною переплати за доставку вагонів.